Zoek

Opinie: extra kerncentrales of elektrische voertuigen flexibel inzetten?

Opinie: extra kerncentrales of elektrische voertuigen flexibel inzetten?

België behoort tot de top van Europa wat betreft elektrisch rijden. Dit succes biedt een solide basis voor verdere innovaties, zoals slim laden en Vehicle-to-Everything (V2X) technologie. We moeten deze voorsprong gebruiken om nieuwe technologie en bedrijven te bouwen voor de exportmarkt.

EVB nuclear vs V2X (2).jpg

Volatiel energiesysteem

In een duurzame energiesysteem met veel hernieuwbare bronnen, is er regelmatig overproductie op zonnige of windrijke dagen. In maar liefst 16 landen in Europa werden dit jaar records gebroken op het vlak van negatieve prijzen als gevolg van een overaanbod hernieuwbare energie, aldus het Internationaal Energie Agentschap in zijn Electricity Midyear Update. Op andere momenten is er dan weer te weinig hernieuwbare energie, en moeten dure noodcentrales geactiveerd worden. Die bepalen dan de elektriciteitsprijzen van dat moment.

EV’s deel van de oplossing

Elektrische voertuigen zijn onontbeerlijk in het energiesysteem van morgen. Door het laden van elektrische voertuigen slim te sturen kan dat teveel aan elektriciteit opgenomen worden. Voor de consument wil dit zeggen: bijna gratis rijden en een beter rendement op productie van zonne-energie, waarvoor hij vandaag amper vergoed wordt! 

Voor de maatschappij betekent dit minder investeringen in extra opwekkingscapaciteit en minder strategische afhankelijkheid van bijvoorbeeld gas. Volgens een studie van netwerkbeheerder Elia kunnen EV’s helpen om bijna 1000MW aan geïnstalleerd vermogen uit te sparen, het equivalent van de kerncentrale Doel 3.

Maar ook omgekeerd, bij tekorten aan productiecapaciteit, kunnen EV’s een belangrijke rol spelen. En dan spreken we van vehicle to everything of V2X.

Wat is V2X en waarom is het belangrijk?

V2X (Vehicle-to-Everything) is een technologie die het mogelijk maakt om energie die is opgeslagen in de batterij van een elektrisch voertuig (EV) terug te leveren aan verschillende ontvangers, zoals andere EV's, gebouwen, of het stroomnet. De kern van V2X is dat de batterij van een EV niet alleen gebruikt wordt voor rijden, maar ook als een energieopslag die flexibel ingezet kan worden. Met andere woorden, overschakelen op EV’s is niet alleen goed voor het milieu maar is eigenlijk ook investeren in een slim elektriciteitsnet.

Beleid moet volgen

Om het potentieel van flexibiliteit en V2G vanuit EV’s volledig te benutten is een doordacht en goed afgestemd beleid nodig, op alle niveaus. Dit betekent standaarden voor interoperabiliteit ontwikkelen, een wettelijk kader met een nieuw marktmodel zodat nieuwe businessmodellen kunnen ontstaan maar ook vertrouwen bij de consument creëren.

De onderhandelaars doen er goed aan te blijven inzetten op een snelle elektrificatie van onze mobiliteit maar ook het energiebeleid op deze nieuwe realiteit af te stemmen. In plaats van achterhoedegevechten te voeren rond nieuwe kerncentrales, ligt hier de grote uitdaging. En koploper zijn in deze nieuwe technologie, biedt ook heel wat economische kansen. Gezien onze budgettaire situatie en tanende concurrentiekracht, kunnen we best wat nieuwe technologische kampioenen gebruiken.

Vragen bij bovenstaand bericht? Contacteer ons: