-
Persbericht: Regering redt vervuilende technologie
De verlenging van de aftrekbaarheid voor plug-in hybrides is een verkeerde beslissing met een ongeziene impact.
Hiermee dreigt de regering elke vorm van geloofwaardig klimaatbeleid op te geven en zadelt de volledige samenleving op met onnodige kosten.
Brussel, 12 april 2025 – In een cruciale fase van de elektrificatie van het Belgische personenvervoer kiest de federale regering ervoor om fiscale voordelen voor plug-in hybrides te verlengen. Deze beslissing, ingegeven door politieke druk, staat haaks op de Europese koers, negeert de werkelijke uitstoot van deze voertuigen en brengt onnodige kosten met zich mee voor burgers en bedrijven. EV Belgium roept op tot een herziening van deze maatregel en vraagt om prioriteit te geven aan volwaardige zero-emissie mobiliteit. -
Vernieuwde aftrekbaarheid voor plug-in-hybrides: wie betaalt de factuur?
De verlenging van de fiscale aftrekbaarheid voor plug-in hybrides is een verkeerde beslissing op een verkeerd moment, met een ongeziene en verborgen kost voor de samenleving. EV Belgium roept de federale regering op om zich correct te informeren, en resoluut te kiezen voor zero-emissie mobiliteit als gezond verstand en toekomstgericht beleid. De klimaattransitie heeft nood aan eerlijk, ambitieus en coherent beleid. Dit is het tegenovergestelde volgens EV Belgium. Een verlenging van de aftrekbaarheid mag geen onnodige budgetaire of klimatologische impact hebben op de ambities van de overheid.
-
Persbericht: België op de Rem, Regeringsakkoord Vertraagt Volledige Elektrificatie
Hernieuwde fiscale voordelen voor hybrides ondermijnen de klimaatambities van België
EV Belgium verwelkomt de blijvende fiscale voordelen voor volledig elektrische voertuigen (BEV's) in het nieuwe federale regeerakkoord, maar uit ernstige bezorgdheid over de hernieuwde fiscale stimulansen voor plug-in hybrides (PHEV's). Dit beleid ondermijnt niet alleen de noodzakelijke versnelling naar zero-emissiemobiliteit, maar straalt ook een gebrek aan ambitie uit in de strijd tegen klimaatverandering en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.
-
Persbericht: Historisch groeijaar voor elektrische mobiliteit in België
België telt vandaag meer dan 80.000 laadpunten en maar liefst 127.922 nieuwe BEV’s
De Belgische e-mobiliteitssector kijkt tevreden terug op een historisch groeijaar in 2024, met een bijna verdubbeling van het aantal laadpalen (+72%) en een sterk groeiende registratie van elektrische personenwagens (+37%). Deze aanzienlijke sprong voorwaarts onderstreept de inzet van ons land voor duurzame mobiliteit en biedt veelbelovende perspectieven voor de toekomst, aldus EV Belgium, de vereniging die zich inzet voor de ontwikkeling van emissievrije mobiliteit. Mede dankzij een niet onbelangrijke groei bij private kopers, bovenop de elektrificatie van bedrijfswagens, en door een sterke groei in het aantal laadpunten, kondigt 2025 een jaar van stabilisatie en verdere consolidatie van de markt aan.
-
Samenvatting: Circulaire 2024/C/77 - Terugbetaling van kosten voor Thuisladen van Bedrijfswagens
De circulaire bevat belangrijke richtlijnen voor werkgevers die elektriciteitskosten terugbetalen voor het thuis opladen van bedrijfswagens. Deze nieuwe regels hebben specifieke implicaties voor installateurs van laadpalen en CPO’s. Installateurs vooral met betrekking tot technische vereisten en communicatieprotocollen. Voor CPO’s is de definiëring en uitwerking van ‘het vast tarief’ dan weer een cruciaal element.
-
Reactie EV Belgium op het Vlaamse regeerakkoord: Gemiste kansen voor een duurzame transitie
Het nieuwe Vlaamse regeerakkoord schept gemengde gevoelens binnen de e-mobiliteitssector. Hoewel er enkele positieve stappen worden aangekondigd, zoals de taxshift die elektriciteit goedkoper moet maken ten opzichte van fossiele brandstoffen en een grotere focus op laadinfrastructuur, baart de geplande invoering van verkeersbelastingen en belastingen op inverkeerstelling voor elektrische voertuigen grote zorgen. Deze maatregel dreigt de vooruitgang naar een zero-emissie mobiliteit af te remmen en stuurt een verkeerde boodschap naar de markt.
-
Opinie: duidelijkheid rond CREG-tarieven is goed nieuws!
Recent kondigde minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) - na lang aandringen van EV Belgium en heel wat discussies - aan dat de fiscus klaarheid zal scheppen rond de terugbetaling van het thuisladen van elektrische bedrijfswagens. Dit komt als reactie op de onzekerheid die heerst onder EV-gebruikers en werkgevers.
-
Persbericht: Vlaamse plannen autofiscaliteit nefast voor transitie naar elektrisch rijden
Uit berichten in de media blijkt dat de Vlaamse onderhandelaars plannen maken om de vrijstellingen van verkeersbelastingen die o.a. EV’s genieten, af te bouwen. EV Belgium betreurt dat de Vlaamse onderhandelingspartijen hiermee de transitie naar zero-emissie rijden opnieuw willen afremmen, net nu we Europees koploper worden in zero emissie personenvervoer. Het loslaten van verschillende ambitieuze doelstellingen, zou betekenen dat Vlaanderen zijn CO2-reducties - zoals afgesproken in Europa - in andere sectoren zoals de industrie, landbouw of bouw gaat moeten halen.
-
Opinie: extra kerncentrales of elektrische voertuigen flexibel inzetten?
België behoort tot de top van Europa wat betreft elektrisch rijden. Dit succes biedt een solide basis voor verdere innovaties, zoals slim laden en Vehicle-to-Everything (V2X) technologie. We moeten deze voorsprong gebruiken om nieuwe technologie en bedrijven te bouwen voor de exportmarkt.
-
Persbericht: België op weg naar top elektrische mobiliteit
De federale onderhandelaars zetten momenteel de tanden in het luik mobiliteit. België bevindt zich op een belangrijke mijlpaal in de elektrificatie van personenwagens en behoort inmiddels tot de top van Europa. In een land waar we zelden topposities behalen, is dit een prestatie om trots op te zijn. Het is voor EV Belgium, de federatie van zero emissie mobiliteit, cruciaal deze dynamiek komende jaren aan te houden. Dat is ook een duidelijke aanbeveling in het recente Europese semesterrapport voor ons land.
België +50.4%
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- Volgende pagina