Aanbevelingen EV Belgium: Elektrische bestelwagens in België

Aanbevelingen EV Belgium: Elektrische bestelwagens in België

De elektrificatie van bestelwagens verloopt in België trager dan in de meeste andere EU-landen, met een achterstand van 40 % ten opzichte van het EU-gemiddelde. Dit is het gevolg van een gebrek aan belangrijke beleidsstimulansen in België, die in andere EU-landen wel bestaan. Dit rapport heeft als hoofddoel een korte, maar volledige vergelijkende analyse te geven van de bestaande markt voor emissievrije bestelwagens, en tegelijkertijd verschillende beleidsaanbevelingen te formuleren die deze markt vooruit kunnen helpen.

De tragere acceptatie van elektrische bestelwagens in ons land kan leiden tot een economisch nadeel en draagt niet bij tot de EU- en nationale doelstellingen van België. Daarom kunnen verschillende beleidsmaatregelen worden overwogen door de federale en regionale overheden.

EV Belgium maakt in dit rapport een aantal aanbevelingen voor een effectiever beleid. Zo moet België de afschaffing van belastingvoordelen voor fossiele brandstoffen en bestelwagens versnellen en tegelijkertijd de aftrekbaarheid voor elektrische bestelwagens tijdelijk verhogen (bijvoorbeeld tot 140%). Een tijdelijke aankooppremie of sloopregeling zou kunnen helpen om de initiële kostenbarrières te overwinnen, met name voor kmo's, die ook zouden moeten kunnen profiteren van op maat gemaakte leasing- of investeringssteun. Een betere coördinatie tussen het regionale en het federale beleid is essentieel om verwarring te verminderen, en bewustmakingscampagnes – waaronder proefprogramma's – moeten de praktische voordelen van elektrische bestelwagens benadrukken.

Als België geen actie onderneemt, loopt het ook het risico achterop te raken bij de regelgevingsdoelstellingen van de EU, wat mogelijk leidt tot nalevingsdruk die de toegang tot betaalbare bestelwagens zou kunnen beperken en een economisch nadeel voor zijn bedrijven zou kunnen creëren.

Lees ons volledige analyse en aanbevelingen hieronder.