Aanbeveling EV Belgium: Het bevorderen van rotatie bij publieke laadpunten

Aanbeveling EV Belgium: Het bevorderen van rotatie bij publieke laadpunten

EV Belgium ondersteunt de wens van overheden om het gebruik van publieke laadinfrastructuur te optimaliseren en laadpaalkleven te ontmoedigen. De voorgelegde two-pager verwijst hierbij naar de argumenten uit de uitgebreide analyse in bijlage. 

Zoals u kan vaststellen in deze brief, en op basis van de analyse, pleit EV Belgium dan ook voor het toepassen van  ‘drempeltarieven’ op publieke laadinfrastructuur.

Het sturen van de laadprijzen via aangepaste tarieven, is daarbij een effectieve optie waar de sector zeker aan wil meewerken. Daarnaast kunnen echter ook andere maatregelen ingezet worden zoals informeren en sensibiliseren. Tegelijk wil EV Belgium er op wijzen dat ook handhaving van het verkeersreglement noodzakelijk is, bijvoorbeeld om foutparkeren op laadplaatsen tegen te gaan.

Introductie

EV Belgium ondersteunt de wens van overheden om het gebruik van publieke laadinfrastructuur te optimaliseren en laadpaalkleven te ontmoedigen. De voorgelegde two-pager verwijst hierbij naar de argumenten uit de uitgebreide analyse in bijlage. 

Zoals u kan vaststellen in deze brief, en op basis van de analyse, pleit EV Belgium dan ook voor het toepassen van  ‘drempeltarieven’ op publieke laadinfrastructuur.

Het sturen van de laadprijzen via aangepaste tarieven, is daarbij een effectieve optie waar de sector zeker aan wil meewerken. Daarnaast kunnen echter ook andere maatregelen ingezet worden zoals informeren en sensibiliseren. Tegelijk wil EV Belgium er op wijzen dat ook handhaving van het verkeersreglement noodzakelijk is, bijvoorbeeld om foutparkeren op laadplaatsen tegen te gaan.

Rotatie bevorderen

Het is belangrijk voor het gebruiksgemak van consumenten dat tarieven transparant, eenvoudig en eenduidig zijn. Het gehanteerde tariefmodel moet bovendien herkenbaar zijn voor consumenten. Wanneer elke stad of gemeente een volledig andere tariefstructuur hanteert, verhoogt dit de complexiteit en zal dit op termijn de transitie niet ten goede komen. EV Belgium vraagt daarom een gelijklopend mechanisme in het hele land.

Vertrekkend vanuit de terechte vraag van overheden en rekening houdend met de doelstelling om tot maximale transparantie te komen voor gebruikers, doet EV Belgium volgende aanbeveling:

  • Met de huidige technologische stand van zaken (protocollen en IT systemen aanwezig in de markt) is voor EV Belgium een zogenaamd ‘drempeltarief’ (“threshold tariff” genaamd in de bijlage) de meest werkbare oplossing, zowel voor de overheid, de consument als de sector. Daarbij verandert het tarief na x aantal uur laden, en niet in functie van de status van de batterij. Reden hiervoor is dat een ander tarief in functie van het stoppen van het laadproces technisch moeilijk te realiseren is en tot ongewenste effecten zal leiden (bijvoorbeeld bewust laden aan lager vermogen om langer op een laadplaats te kunnen blijven staan). 

  • Uiteraard staat het overheden vrij om zelf de hoogte van tarieven te bepalen. Daarnaast is het aangewezen de tijdsduur voor die tarieven in zekere mate aan te passen in functie van een bepaald weekschema (bijvoorbeeld geen drempeltarieven ‘s nachts of op zondag) en deze te aligneren met de geboden laadsnelheden op hun grondgebied (bij lagere vermogens moeten de drempeltarieven later ingaan). 

  • Consumenten die publiek willen laden, maken vaak gebruik van een laadpas. Ze sluiten daarbij een contract met een dienstverlener (‘MSP’), die dan laaddiensten met een eigen tariefmodel aanbiedt. Het is echter belangrijk dat in de tariefmodellen van de MSP’s, ook drempeltarieven kunnen doorwerken om zo het gebruik van publieke laadpunten te optimaliseren. EV Belgium roept daarom MSP’s op om de drempeltarieven ook door te vertalen in hun tarieven, en dus niet te werken met uniforme tarieven ongeacht de laadduur of zelfs bepaalde publieke laadpunten met drempeltarieven gewoonweg uit te sluiten.

Conclusie

De sector is vragende partij voor een transparant en uniform systeem waaraan de gebruiker, overheid en sector baat hebben. De gebruiker zal bij de invoering van soortgelijke tarieven genieten van een groter aanbod aan beschikbare laadpunten, de overheid optimaliseert het laadaanbod en compenseert de minderinkomsten aan parkeergelden, en de sector (operatoren) verzekeren zich van een hoger gebruik door een gezonde rotatie. 

Door gebruik te maken van drempeltarieven voldoet het systeem aan de huidige technische situatie, kan er transparant gecommuniceerd worden naar de gebruiker en hebben de overheden voldoende vrijheid om hun regionaal of lokaal beleid af te stemmen op de noden in hun stad of gewest. Zij moeten op hun beurt de hoogte van het tarief bepalen (rekening houdend met de laadvermogens), en uitzonderingen (‘s nachts, weekends, …) voorzien. 

Om de connectie tussen laadpaal operator (CPO) en laadpasprovider (MSP) goed te realiseren is het tevens van belang dat de overheid, samen met de CPO’s, in overleg treedt met de verschillende MSP’s om deze tarieven correct te integreren. We verwijzen hierbij met plezier naar de technische analyse in bijlage.