Opinie: Klimaatplan start op eco-modus, maar moet naar sportstand
Reactie van EV Belgium op het vernieuwde Vlaams Energie- en Klimaat-Plan
De tax shift komt er, een batterijcheck wordt verder uitgewerkt en de uitrol van zero-emissie logistiek wordt versneld: het vernieuwde VEKP is een stap in de juiste richting. Een nodige prioriteitenstelling volgens EV Belgium, al had de regering nog iets ambitieuzer kunnen zijn. Want 100% elektrische mobiliteit is vandaag binnen handbereik.

De langverwachte tax shift van fossiele brandstoffen naar elektriciteit komt er eindelijk. Goedkopere elektriciteit is een van de meest cruciale bouwstenen voor de overschakeling naar elektrische mobiliteit. In combinatie met het federale besluit om de voordelen voor fossiele wagens en brandstoffen af te bouwen, is deze nieuwe beslissing heel goed nieuws voor zero-emissie mobiliteit in Vlaanderen en het klimaat.
Wij merken wel op dat de tax shift natuurlijk alleen invloed heeft op de taksen op brandstoffen en elektriciteit, en niet op de basisprijs. De vraag is dus hoe groot de invloed op de energiefactuur uiteindelijk zal zijn. Op zijn minst moet men vermijden dat stijgende basisprijzen deze taxshift ineffectief maken en moet het verschil dus groot genoeg zijn. EV Belgium staat dan ook klaar om met zijn expertise de details te helpen verfijnen samen met de regering en de bevoegde ministers.
Wij benadrukken echter ook: 100% emissievrije mobiliteit is vandaag haalbaar. Het elektrische wagenpark groeit met een ongezien tempo, net als de laadinfrastructuur in Vlaanderen en zijn buurlanden. Wat onze sector betreft, hebben wij geen nood aan verminderde ambities. Een CO2-reductie van 47%, zoals ook van Europa gevraagd, is haalbaar mits de juiste beleidskeuzes worden genomen voor de private automarkt. Het is een kwestie van politieke wil. Door een snellere uitrol van elektrische mobiliteit kunnen wij ook vermijden dat ons land tegen 2030 dure emissierechten in het buitenland moet kopen.
De specifieke maatregelen rond mobiliteit juichen we dan ook toe. De aangekondigde batterijcheck voor tweedehands elektrische wagens is een goed initiatief om het vertrouwen van particulieren te versterken. We hopen wel dat dit systeem meteen wordt afgestemd op de Europese regelgeving, want vanaf 2027 verplicht Europa ook een uniform batterijcertificaat. Wij benadrukken bovendien dat men vandaag al met een gerust hart een elektrische tweedehandswagen kan kopen: recent onderzoek, onder meer van EV Belgium-lid VUB, toont keer op keer aan dat de batterijen van elektrische wagens een veel hogere levensduur hebben dan aanvankelijk verwacht.
Ook zero-emissie logistiek krijgt de nodige aandacht, en dat is terecht. Deze sector zal in de komende jaren nog veel sneller groeien dan vandaag. De aanpassing van de gewichtsregels - zodat elektrische vrachtwagens niet langer benadeeld worden -, is een belangrijke stap vooruit. De aankondiging van een pact met lokale besturen voor de uitrol van zero-emissiezones in de logistiek, is een andere positieve maatregel. Ook over deze onderwerpen staat EV Belgium klaar om zijn expertise te delen.
Deel dit bericht