Vernieuwde aftrekbaarheid voor plug-in-hybrides: wie betaalt de factuur?
De verlenging van de fiscale aftrekbaarheid voor plug-in hybrides is een verkeerde beslissing op een verkeerd moment, met een ongeziene en verborgen kost voor de samenleving. EV Belgium roept de federale regering op om zich correct te informeren, en resoluut te kiezen voor zero-emissie mobiliteit als gezond verstand en toekomstgericht beleid. De klimaattransitie heeft nood aan eerlijk, ambitieus en coherent beleid. Dit is het tegenovergestelde volgens EV Belgium. Een verlenging van de aftrekbaarheid mag geen onnodige budgetaire of klimatologische impact hebben op de ambities van de overheid.
De foute keuze voor een vervuilende technologie
De verlenging van de fiscale aftrekbaarheid voor plug-in hybrides is een verkeerde beslissing op een verkeerd moment, met een ongeziene en verborgen kost voor de samenleving. EV Belgium roept de federale regering op om zich correct te informeren, en resoluut te kiezen voor zero-emissie mobiliteit als gezond verstand en toekomstgericht beleid. De klimaattransitie heeft nood aan eerlijk, ambitieus en coherent beleid. Dit is het tegenovergestelde volgens EV Belgium. Een verlenging van de aftrekbaarheid mag geen onnodige budgetaire of klimatologische impact hebben op de ambities van de overheid.
-
Wie betaalt de factuur van de extra uitstoot?
- De beslissing om plug-in hybrides (PHEV’s) fiscaal langer te steunen, betekent bewust kiezen voor méér uitstoot. Volgens de analyse van EV Belgium leidt dit vanaf 2030 tot een jaarlijkse toename van 87.000 ton CO₂.
- België moet zijn transport uitstoot met 47% verlagen tegen 2030. Maar door deze maatregel wordt die inspanning doorgeschoven naar andere sectoren: landbouw, industrie en huishoudens. De federale regering ondermijnt zo haar eigen klimaatverplichtingen.
- “Wie vandaag voor PHEV kiest, schuift de rekening door naar anderen.”
-
Wie betaalt de factuur van de PHEV-aankoop?
- PHEV’s lijken aantrekkelijk, maar in werkelijkheid zijn ze vaak duurder dan batterij-elektrische voertuigen (BEV’s):
- Een gemiddelde hogere aankoopprijs
- Twee aandrijflijnen = duurder onderhoud en hoger brandrisico
- Niet correct geladen = hoog verbruik, dure brandstof
- Vanaf 2027: stijgende brandstofprijzen door ETS2
- Vanaf 2028: 0% aftrekbaarheid op brandstofkosten
- Bovendien zijn vandaag de meeste BEV’s op de markt, al goedkoper dan hun plug-in tegenhangers, zowel in aankoop, gebruik als onderhoud.
- “De goedkoopste keuze voor morgen? Volledig elektrisch rijden.”
- PHEV’s lijken aantrekkelijk, maar in werkelijkheid zijn ze vaak duurder dan batterij-elektrische voertuigen (BEV’s):
-
Wie betaalt de energiefactuur?
- Daartegenover staat de keuze voor fossiele brandstoffen zoals benzine en diesel, die België volledig importeert. Elke kilometer op fossiele brandstof is een euro die buiten Europa verdwijnt. Elektriciteit daarentegen wordt steeds vaker lokaal opgewekt, vaak via hernieuwbare bronnen, en brengt dus wél iets op voor onze eigen economie.
- “Elektrisch rijden is niet alleen een klimaatoplossing, maar ook een geopolitieke keuze en industrieel gezond verstand.”
-
Wie betaalt de factuur in de begroting?
- De verlenging van de fiscale aftrekbaarheid voor PHEV’s heeft een prijskaartje. Volgens de overheid wordt de budgettaire impact “opgevangen” via aanpassingen elders in het fiscale kader, zoals een herziening van de belasting op oudere bedrijfswagens.
- EV Belgium plaatst hier kanttekeningen bij. Zulke verschuivingen houden zelden rekening met de bredere maatschappelijke en economische gevolgen. Zo worden bedrijven en belastingbetalers uiteindelijk geconfronteerd met onzichtbare of uitgestelde kosten, terwijl de klimaatwinst beperkt blijft.
- “Wat vandaag een fiscaal voordeel lijkt, is morgen een maatschappelijke rekening.”
-
Wie betaalt de gezondheidsfactuur?
- PHEV’s worden zelden correct opgeladen en stoten in praktijk gemiddeld 140 g CO₂/km uit, ver boven wat hun officiële cijfers aangeven. Daardoor:
- Stijgt de lokale luchtvervuiling, zeker in stedelijke context
- Vertraagt de elektrificatie, wat gezondheidswinst vertraagt
- Wordt extra druk gezet op de gezondheidszorg
- “Meer uitstoot = meer ziektes = hogere kosten. Wie betaalt die rekening?”
- PHEV’s worden zelden correct opgeladen en stoten in praktijk gemiddeld 140 g CO₂/km uit, ver boven wat hun officiële cijfers aangeven. Daardoor:
Conclusie: de foute keuze voor een vervuilende technologie
In 2025 nog kiezen voor plug-in hybrides is een keuze voor vertraging, uitstoot en kosten. Het is een maatregel die:
- De markt en realiteit tegenwerkt
- De burgers en ondernemers misleidt
- En de samenleving duur kan komen te staan
Het vaak herhaalde argument dat “elektrisch rijden niet voor iedereen een optie is” snijdt bovendien geen hout. Plug-in hybrides moeten ook opgeladen worden om enig klimaatvoordeel te bieden. Wie vandaag geen laadmogelijkheid heeft thuis of op het werk, heeft daar dus net zo min baat bij met een PHEV als met een volledig elektrische wagen. Het verschil? De PHEV rijdt dan gewoon verder op fossiele brandstof. Duurder, vervuilender en zonder voordeel.
Een hybride als oplossing voor wie niet kan laden is een mythe — die de uitstoot net vergroot.
Vooruitgang komt van bedrijven die durven kiezen. In tegenstelling tot het signaal dat de federale regering nu geeft, tonen innovatieve bedrijven dat de toekomst elektrisch is. Zo zet Volvo Cars Gent volop in op batterij-elektrische voertuigen en breidt het zijn productiecapaciteit uit met een nieuw BEV-model, goed voor extra werkgelegenheid én export.
Terwijl sommige blijven vasthouden aan hybride tussenoplossingen, bouwen anderen volop aan een echte toekomst.
EV Belgium roept de federale regering op om deze beslissing onmiddellijk te heroverwegen op basis van wetenschappelijke feiten, en resoluut te kiezen voor zero-emissie mobiliteit als gezond verstand en toekomstgericht beleid. Een verlenging van de aftrekbaarheid mag geen onnodige budgetaire of klimatologische impact hebben op de ambities van de overheid.
“De klimaattransitie heeft nood aan eerlijk, ambitieus en coherent beleid. Dit is het tegenovergestelde.” – Philippe Vangeel, directeur EV Belgium