Samenvatting: Circulaire 2024/C/77 - Terugbetaling van kosten voor Thuisladen van Bedrijfswagens
De circulaire bevat belangrijke richtlijnen voor werkgevers die elektriciteitskosten terugbetalen voor het thuis opladen van bedrijfswagens. Deze nieuwe regels hebben specifieke implicaties voor installateurs van laadpalen en CPO’s. Installateurs vooral met betrekking tot technische vereisten en communicatieprotocollen. Voor CPO’s is de definiëring en uitwerking van ‘het vast tarief’ dan weer een cruciaal element.
Circulaire 2024/C/77
De circulaire bevat belangrijke richtlijnen voor werkgevers die elektriciteitskosten terugbetalen voor het thuis opladen van bedrijfswagens. Deze nieuwe regels hebben specifieke implicaties voor installateurs van laadpalen en CPO’s. Installateurs vooral met betrekking tot technische vereisten en communicatieprotocollen. Voor CPO’s is de definiëring en uitwerking van ‘het vast tarief’ dan weer een cruciaal element.
Link naar de volledige circulaire: https://www.minfin.fgov.be/myminfin-web/pages/public/fisconet/document/9dd9bfe0-a895-4d95-b388-bf2dd90d72cc
De publicatie van de circulaire is goed nieuws voor onze sector aangezien deze eindelijk een oplossing biedt voor de terugbetaling van thuislaadkosten.
Technische voorwaarden voor installaties
Laadpaal met specifiek communicatiesysteem
Werkgevers mogen elektriciteitskosten terugbetalen voor het thuis opladen van bedrijfswagens, maar enkel als:
-
De laadpaal beschikt over een communicatiesysteem dat nauwkeurig het verbruik rapporteert aan de werkgever.
-
Dit rapportagesysteem kan direct via de laadpaal, of indirect via een Charge Point Operator (CPO) of leasingmaatschappij.
Voor installateurs betekent dit:
-
Dat vanaf 1 januari 2025 moeten nieuw geïnstalleerde systemen voldoen aan specifieke nauwkeurigheidseisen:
-
De kWh-meting nauwkeurigheid beperkt is tot maximaal 2% op de meting of voldoet aan nauwkeurigheidsklasse B volgens het KB van 15.04.2016 of een gelijkwaardige klasse volgens een andere norm.
-
-
Er is a priori geen retroactief aspect voor bestaande installaties.
Het is dus cruciaal om klanten te adviseren over conformiteit met deze vereisten bij nieuwe installaties. Dit biedt kansen om laadpalen met geïntegreerde communicatiesystemen aan te bieden of bestaande laadpalen te upgraden.
Terugbetaling op basis van een vast tarief
Definiëring van het vast tarief
Werkgevers kunnen, naast terugbetalingen aan een werkelijk tarief, vanaf 1 januari 2025 elektriciteitskosten terugbetalen op basis van een vast tarief per kWh, waarbij ze twee verschillende opties hebben:
-
CREG-tarief per gewest: Waarbij het tarief wordt bepaald door de woonplaats van de werknemer.
-
CREG-tarief op basis van een digitale teller met EV, verbruik van 8.000 kWh/jaar en gemiddelde maandpiek van 7,36 kW.
-
-
‘Nationaal’ tarief: Waarbij de werkgever ervoor kan kiezen om één vast tarief te hanteren zonder rekening te houden met de woonplaats van werknemers, gebaseerd op het referentietarief in de circulaire.
BELANGRIJK: In beide gevallen mag het gekozen tarief in geen geval het gepubliceerde maximaal vast tarief per kWh per trimester overschrijden.
Daarnaast geldt het gekozen tarief door de werkgever voor een volledig kalenderjaar en mag de werkgever uiteraard altijd kiezen om minder terug te betalen.
Voor CPO’s betekent dit:
Gebruik van het CREG-tarief voor de terugbetaling door werkgevers van thuislaadkosten wordt toegelaten door de administratie, geldig tussen 1 januari 2025 en 31 december 2025.
-
De administratie zal de terugbetalingen van elektriciteitskosten die betrekking hebben op de periode vóór 01.01.2025 met een zekere soepelheid beoordelen wanneer dergelijke terugbetalingen te goeder trouw zijn uitgevoerd met gebruikmaking van de boordtabel van de CREG.
Het is van belang om steeds rekening te houden met het maximaal tarief dat zal worden vastgesteld per kwartaal door de administratie.
-
Voor het eerste kwartaal van 2025 bedraagt het maximaal vast tarief per kWh:
-
Vlaams Gewest: 28,22 eurocent/kWh
-
Brussels Hoofdstedelijk Gewest: 32,94 eurocent/kWh
-
Waals Gewest: 32,56 eurocent/kWh
-
Eigendomsoverdracht van laadpalen
De circulaire bevestigt dat wanneer een laadpaal door een werkgever wordt geïnstalleerd en later kosteloos wordt overgedragen aan een werknemer, dit fiscale gevolgen heeft (voordeel van alle aard). Voor de sector betekent dit dat de vraag naar laadpalen met duidelijke eigendoms- en overdrachtsmogelijkheden belangrijk blijft.
Conclusie
De circulaire benadrukt de noodzaak voor geavanceerde laadpaalsystemen met rapportagemogelijkheden en nauwkeurige kWh-metingen. Onze sector heeft een sleutelrol in het adviseren van klanten, het voldoen aan nieuwe vereisten, en het installeren van systemen die voldoen aan de fiscale richtlijnen.
Deze circulaire biedt kansen voor de leden van EV Belgium om zich te positioneren als strategische partners voor bedrijven en werkgevers die laadpalen willen integreren in hun wagenparkbeleid.
Details zullen we bespreken in de WG Private Charging gepland op 17 december as. Leden die in de tussentijd opmerkingen en/of suggesties hebben, mogen hiervoor steeds contact met ons opnemen.