Persbericht: België op weg naar top elektrische mobiliteit

De federale onderhandelaars zetten momenteel de tanden in het luik mobiliteit. België bevindt zich op een belangrijke mijlpaal in de elektrificatie van personenwagens en behoort inmiddels tot de top van Europa. In een land waar we zelden topposities behalen, is dit een prestatie om trots op te zijn. Het is voor EV Belgium, de federatie van zero emissie mobiliteit, cruciaal deze dynamiek komende jaren aan te houden. Dat is ook een duidelijke aanbeveling in het recente Europese semesterrapport voor ons land.
België +50.4%

Belgium stands on the Olympic podium of electrification. HR.jpeg

Olympisch podium elektrificatie

Net zoals onze olympische atleten streven naar goud, streven de leden van EV Belgium naar een leidende positie in de transitie naar elektrische mobiliteit. België heeft - in alle stilte - een toppositie ingenomen in de elektrificatie van personenwagens. Een op vier nieuw verkochte wagens is volledig elektrisch (bron: Febiac), een prestatie die we maximaal moeten benutten in de verdere ontwikkeling van onze infrastructuur en technologie.

CO2-doelstellingen én geopolitieke onafhankelijkheid

Elektrische voertuigen (EV's) bieden een unieke kans om forse CO2-reducties te realiseren. Doelstellingen hoog leggen in de transportsector, laat toe de eigen industrie te sparen. Dit kan mee de concurrentiekracht van onze bedrijven - die al heel wat klimaatinspanningen hebben geleverd - versterken. Naast de milieuwinst, is de overstap naar EV's ook cruciaal voor het verminderen van onze afhankelijkheid van olie- en gasproducerende landen.

Technologische voorsprong en economische kansen

De elektrificatie van transport is onvermijdelijk vanwege de technologische superioriteit van EV's. Het is duidelijk dat EV's het 'dominante ontwerp' van de toekomst zullen zijn. Als we nu niet proactief een deel van de economische kansen grijpen, lopen we het risico achter te blijven. We moeten de transitie aangrijpen om nieuwe economische kampioenen te bouwen, die ons land weer concurrentieel kunnen maken.

Behoud fiscale maatregelen bedrijfswagens

De transitie wordt vandaag vooral gedreven door de maatregelen rond de vergroening van bedrijfswagens voor personen (wet Van Peteghem). Het is essentieel dat deze dynamiek niet stilvalt, want heel wat investeringsplannen zijn erop ingesteld. Bovendien hierin knippen zal de transitie doen stilvallen en het vertrouwen schenden.

Noodzaak tax shift

Een tax shift op alle niveaus is essentieel om ervoor te zorgen dat EV's kunnen concurreren op een gelijk speelveld met fossiele technologieën. Dit omvat onder andere veranderingen in autofiscaliteit en regionale heffingen. De lasten op fossiele brandstoffen moeten geleidelijk worden verhoogd, terwijl accijnzen op elektriciteit worden verlaagd en de BTW op publiek laden naar 6% wordt gebracht.

Thematische investeringsaftrek vergroening vrachtverkeer

De thematische investeringsaftrek voor de vergroening van het vrachtverkeer, goedgekeurd in vorige legislatuur, moet zo snel mogelijk operationeel worden gemaakt. Deze maatregel zal bedrijven stimuleren om hun vrachtwagens en ander zwaar transport duurzamer te maken. Als logistieke draaischijf moet Belgiê ook hier het voortouw nemen.

Integratie EV’s in hernieuwbaar energiesysteem

EV's zijn een cruciaal onderdeel van een energiesysteem met veel hernieuwbare bronnen. De regering moet een wettelijk kader creëren en financiële incentives bieden zodat laadprocessen slim worden gestuurd, zoals laden bij een overschot aan elektriciteit. Dit helpt om de balans in het elektriciteitsnet te behouden en de efficiëntie van hernieuwbare energiebronnen te vergroten.

Mede-eigendom en laadpunten voor appartementbewoners

De wetgeving rond mede-eigendom moet worden aangepast om het voor bewoners van appartementen makkelijker te maken om (slimme) laadpunten te installeren. Dit is een belangrijke stap om de laadinfrastructuur uit te breiden en het gebruik van elektrische voertuigen in stedelijke gebieden te bevorderen.

Over EV Belgium

EV Belgium is de representatieve federatie die zich inzet voor de ontwikkeling van de markt voor zero-emissie mobiliteit in België. Door leveranciers van producten en diensten te verenigen met gebruikers van elektrische voertuigen, wil EV Belgium de uitrol van zero-emissie voertuigen versnellen. EV Belgium ontwikkelt hiervoor tools, bouwt kennis op en deelt deze, met als doel kwalitatieve diensten en producten zoals laad- en energieoplossingen te bieden.

Vragen bij bovenstaand bericht? Contacteer ons: