Zoek

Standpunt EV Belgium: Noodzaak tot Wettelijke Verbeteringen in het Register voor Hernieuwbare Energie in Transport

Standpunt EV Belgium: Noodzaak tot Wettelijke Verbeteringen in het Register voor Hernieuwbare Energie in Transport

EV Belgium waardeert de inspanningen van de federale regering bij de ontwikkeling van het Register voor Hernieuwbare Energie in Transport. Wij erkennen het belang van dit register in het kader van de omzetting van de RED II(I)-richtlijn en de verduurzaming van de transportsector.  Het systeem stimuleert het gebruik van hernieuwbare energiebronnen ten opzichte van fossiele brandstoffen in mobiliteit en draagt zo bij aan een groenere mobiliteit in België. Sinds januari 2024 is het register operationeel en wordt het reeds actief gebruikt door laadpaaloperatoren. Desondanks constateren wij enkele beperkingen die verhinderen dat het systeem zijn volledige potentieel bereikt en het gebruik van hernieuwbare elektriciteit in transport onnodig belemmert. Vanuit een constructieve insteek, en gesteund door 140 bedrijven, wil EV Belgium concrete aanbevelingen formuleren om de integratie van hernieuwbare elektriciteit in de transportsector te optimaliseren.  Enkele gerichte wetsaanpassingen kunnen snel en eenvoudig worden doorgevoerd door de bevoegde federale minister.

Introductie

EV Belgium waardeert de inspanningen van de federale regering bij de ontwikkeling van het Register voor Hernieuwbare Energie in Transport. Wij erkennen het belang van dit register in het kader van de omzetting van de RED II(I)-richtlijn en de verduurzaming van de transportsector.  Het systeem stimuleert het gebruik van hernieuwbare energiebronnen ten opzichte van fossiele brandstoffen in mobiliteit en draagt zo bij aan een groenere mobiliteit in België. Sinds januari 2024 is het register operationeel en wordt het reeds actief gebruikt door laadpaaloperatoren. Desondanks constateren wij enkele beperkingen die verhinderen dat het systeem zijn volledige potentieel bereikt en het gebruik van hernieuwbare elektriciteit in transport onnodig belemmert. Vanuit een constructieve insteek, en gesteund door 140 bedrijven, wil EV Belgium concrete aanbevelingen formuleren om de integratie van hernieuwbare elektriciteit in de transportsector te optimaliseren.  Enkele gerichte wetsaanpassingen kunnen snel en eenvoudig worden doorgevoerd door de bevoegde federale minister.

Noodzakelijke verbeteringen

Momenteel identificeren wij drie belangrijke wettelijke beperkingen die de effectiviteit van de wetgeving aantasten: 

  1. De correctiefactor voor hernieuwbare elektriciteit houdt vandaag geen rekening met contracten die  100% hernieuwbare stroom leveren of gebruikmaken van rechtstreekse aansluitingen op lokale hernieuwbare energie-installaties.
  2. Een ambitieuze omzetting van de RED III-richtlijn realiseren binnen de voorziene omzettingstermijn. 
  3. Private laadpunten worden grotendeels uitgesloten, ondanks hun bijdrage aan de doelstellingen voor duurzamer vervoer. Ongeveer 50% van de laadsessies verloopt vandaag thuis. 

EV Belgium wenst volgende aanbevelingen te doen om de integratie van hernieuwbare elektriciteit in transport te bevorderen. Hiervoor achten wij de realisatie van de volgende wetswijzigingen in de komende maanden noodzakelijk:

  1. Herziening van de correctiefactor: De huidige correctiefactor onderschat het aandeel hernieuwbare elektriciteit in mobiliteit energie, aangezien veel laadsessies verlopen via groene energiecontracten. Laadpunten die elektriciteit leveren via een 100% groen energiecontract of  een rechtstreekse aansluiting op hernieuwbare energie-installatie moeten op korte termijn een aangepaste factor kunnen verkrijgen. De wetgeving biedt hiervoor reeds de mogelijkheid om dit via een Koninklijk Besluit te realiseren.
  2. De omzetting van de RED III-richtlijn: Vandaag is de transportsector nog steeds een grote bron van CO₂-uitstoot in België en Europa. Een tijdige en ambitieuze implementatie  van RED III met voldoende hoge doelstellingen voor transport  is noodzakelijk om de sector sneller te laten overschakelen naar duurzame energiebronnen zoals hernieuwbare elektriciteit. Hierbij kan eveneens een specifieke doelstelling voor elektriciteit uit hernieuwbare bronnen (categorie F) overwogen worden. Duidelijkheid rond de nieuwe doelstellingen is cruciaal om de competitiviteit van bedrijven in de transportsector te vrijwaren. Hoe later de implementatie van RED III, hoe drastischer de maatregelen die door de sector moeten worden genomen en hoe groter de impact op bedrijven en de economie.
  3. Uitbreiding private laadpunten: Wij pleiten, op termijn, voor de uitbreiding naar alle hernieuwbare elektriciteit die gebruikt wordt voor onze mobiliteit, inclusief private laadsessies bij de burger thuis. Dit dient te gebeuren via gecertificeerde meettoestellen/laadinfrastructuur en met de nodige garanties tegen misbruik. Het is aangewezen om dit na een impactanalyse, in samenspraak met de sector en gebruikers, uit te voeren in lijn met de inwerkingtreding en hogere doelstellingen van RED III. 

Conclusie

EV Belgium waardeert ten zeerste de inspanningen van de overheid om hernieuwbare energie in de transportsector te bevorderen en erkent de cruciale rol van het Register voor Hernieuwbare Energie in Transport in deze transitie. Wij zien aanzienlijke potentie in het huidige kader en zijn overtuigd dat, met gerichte verfijningen, het register een nog grotere bijdrage kan leveren ten voordele van duurzame mobiliteit. Met het oog op een optimale werking en maximale impact, stelt EV Belgium voor om een constructieve dialoog aan te gaan over mogelijke verbeteringen in de implementatie. Wij geloven dat een gezamenlijke inspanning zal leiden tot een efficiënter, transparanter en effectiever systeem dat de doelstellingen van de RED III-richtlijn op de best mogelijke manier ondersteunt. De door ons geïdentificeerde suggesties voor wetswijzigingen bieden een uitstekende basis voor deze dialoog. EV Belgium is bereid om onze aanbevelingen uitgebreid toe te lichten en nauw samen te werken met de relevante instanties om te komen tot praktische en haalbare oplossingen. Wij zijn ervan overtuigd dat een gezamenlijke aanpak de sleutel is tot een succesvolle implementatie van de RED III-richtlijn, wat resulteert in een aanzienlijke versnelling van de transitie naar duurzame mobiliteit. EV Belgium staat volledig ter beschikking van de beleidsmakers om dit gemeenschappelijke doel te verwezenlijken.