Zoek

Aanbeveling EV Belgium: Praktische verbeteringen voor het register voor hernieuwbare energie in wegtransport

Aanbeveling EV Belgium: Praktische verbeteringen voor het register voor hernieuwbare energie in wegtransport

EV Belgium waardeert de inspanningen van de FOD Economie bij de ontwikkeling van het Register voor Hernieuwbare Energie in Transport. Wij erkennen ten volle het belang van dit register in het kader van de omzetting van de RED II(I)-richtlijn en de verdere verduurzaming van de transportsector. Het systeem stimuleert de overgang naar hernieuwbare energiebronnen in mobiliteit en draagt zo bij aan een groenere mobiliteit in België. Sinds de operationele lancering in januari 2024 wordt het register actief gebruikt door laadpaaloperatoren. Echter, hebben wij enkele praktische verbeterpunten geïdentificeerd die, naar onze mening, de administratieve werklast kunnen verlichten en de gebruikerservaring aanzienlijk kunnen verbeteren. We vragen tevens voor het aligneren van de voorwaarden voor rapportering tussen vectoren. Met name het huidige proces voor de rapportage van volumes hernieuwbare energie om hernieuwbare energie-eenheden toegekend te krijgen, kan soms als complex worden ervaren. EV Belgium wil daarom, in een constructieve dialoog, concrete aanbevelingen doen om de gebruiksvriendelijkheid en efficiëntie van het register verder te optimaliseren. Ondersteund door de expertise van onze 140 leden, streven we naar een systeem dat zowel effectief als gebruiksvriendelijk is.

Introductie

EV Belgium waardeert de inspanningen van de FOD Economie bij de ontwikkeling van het Register voor Hernieuwbare Energie in Transport. Wij erkennen ten volle het belang van dit register in het kader van de omzetting van de RED II(I)-richtlijn en de verdere verduurzaming van de transportsector. Het systeem stimuleert de overgang naar hernieuwbare energiebronnen in mobiliteit en draagt zo bij aan een groenere mobiliteit in België. Sinds de operationele lancering in januari 2024 wordt het register actief gebruikt door laadpaaloperatoren. Echter, hebben wij enkele praktische verbeterpunten geïdentificeerd die, naar onze mening, de administratieve werklast kunnen verlichten en de gebruikerservaring aanzienlijk kunnen verbeteren. We vragen tevens voor het aligneren van de voorwaarden voor rapportering tussen vectoren. Met name het huidige proces voor de rapportage van volumes hernieuwbare energie om hernieuwbare energie-eenheden toegekend te krijgen, kan soms als complex worden ervaren. EV Belgium wil daarom, in een constructieve dialoog, concrete aanbevelingen doen om de gebruiksvriendelijkheid en efficiëntie van het register verder te optimaliseren. Ondersteund door de expertise van onze 140 leden, streven we naar een systeem dat zowel effectief als gebruiksvriendelijk is.

Een futureproof register 2.0

EV Belgium is een voorstander van administratieve vereenvoudiging binnen het Register voor Hernieuwbare Energie in Transport. Wij geloven dat een doorontwikkeling van het bestaande register kan leiden tot aanzienlijke efficiëntiewinsten voor zowel gebruikers als de FOD Economie. Een aantal van de voorgestelde aanpassingen kunnen snel en eenvoudig worden geïmplementeerd, met een beperkte tijdsinvestering. De huidige regels zijn tevens sterk verschillend afhankelijk van de energetische vector, en worden gepercipieerd als nadelig voor onze sector. In het KB staat hierover dat de rapportering voor laadpunten “twee weken na het einde van het trimester” moet gebeuren, terwijl in de algemene regelgeving, in de wet van 31 juli 2023 er sprake is van “de maand volgend op het kwartaal” Niet alleen is dit discriminerend ten opzichte van de andere vectoren (gas, olie) het is bovendien ook zeer verwarrend. We vragen hier een rechtzetting in de wetgeving en een gelijke behandeling van alle vectoren. We wensen daarbij ook te onderstrepen dat er vandaag verschillende wijzigingen op een eenzijdige en soms inefficiënte manier worden opgelegd. EV Belgium is dan ook vragende partij om het aantal wijzigingen van het register zoveel mogelijk te beperken en te bundelen (bv maximaal eenmaal per jaar) en indien mogelijk steeds de sector te betrekken. Het is ook wenselijk om steeds voldoende tijd, bijvoorbeeld minimaal drie maanden, te voorzien om deze wijzigingen te implementeren.
Concreet adviseren wij de volgende praktische verbeteringen:
  1. API-integratie en efficiëntere rapportage:
    • Het manuele uploadproces via Excel-bestanden is tijdrovend en foutgevoelig. Een API-oplossing biedt de mogelijkheid om kWh-rapportage te automatiseren en te standaardiseren, wat de administratieve last aanzienlijk vermindert.
    • De huidige verplichting om per type laadpunt per week te rapporteren leidt tot honderden uploads en onnodige complexiteit. Het indienen van één bestand per periode, met extra kolommen voor weeknummer en laadpunttype (privaat/semi-publiek/publiek), verhoogt de efficiëntie en verlaagt de foutenmarge.
      • Dit zorgt voor veel extra werk zonder toegevoegde waarde voor betrokken partijen. Het zou de praktische uitvoering van de werkzaamheden zeer ten goede komen indien de rapportage voortaan per maand gedaan kan worden. Op die manier sluit de rapportage ook beter aan bij de werkwijze van veel bedrijven die veelal op maandbasis hun cijfers produceren.
    • Naast het verplichte Excel-formaat (XLSX) pleiten wij voor de ondersteuning van CSV-bestanden. CSV is een breed ondersteund, merkloos formaat dat meer flexibiliteit biedt.
  2. Automatische registratie en een efficiënter register:
    • Toelaten om klanten aan te melden op flexibele manier en niet via standaard PDF-template ("Bijlage 1 - Formulier voor exploitatievergunning door eigenaar aan de exploitant van de infrastructuur voor het overbrengen van elektriciteit in het wegvervoer").
    • Formulieren moeten vandaag nog doorgestuurd worden per mail, terwijl het mogelijk maken van het opladen via het register een belangrijke administratieve vereenvoudiging zou zijn.
    • Het zou tevens mogelijk moeten zijn om toestemming door te sturen op basis van vooraf opgemaakte voorwaarden maar met een specifieke lay-out zodat bedrijven op basis van hun eigen processen toestemming aan hun klanten kunnen vragen.
  3. Verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid:
    • Het is van groot belang om de tool gebruiksvriendelijker te maken, met automatische meldingen. Zo is het reeds voorgevallen dat een registratie niet correct werd opgenomen. De volumes werden wel tijdig ingediend, maar werden niet opgeslagen voor verzending, omdat het niet duidelijk was op de website.
    • Het huidige register laat geen correcties toe. Correcties zijn enkel mogelijk na een schriftelijke aanvraag naar het algemeen e-mailadres. Hier wordt spijtig genoeg niet altijd gevolg aan gegeven, of deze correctie in het voordeel of nadeel van de gebruiker is. We vragen dat een correctie van de ingevoerde gegevens mogelijk blijft tot de deadline voor de rapportering verlopen is. Deze aanpassing zou de administratieve last voor zowel de beheerder als de gebruiker van het platform aanzienlijk verminderen.
      • Vandaag resulteert een foute registratie, in het voor- of nadeel van de gebruiker, steeds in het uitsluiten of blokkeren van een gebruiker. Zelfs wanneer deze zijn fout opmerkt, maar de wijziging zelf niet kan uitvoeren.
    • Er is tevens nood aan een betere en snelle responstijd van de administratie. Al te vaak worden fouten tijdig geïdentificeerd door de gebruiker of specifieke vragen gesteld, maar blijft een antwoord uit of laat het op zich wachten. Het automatiseren en flexibel maken van het systeem zal hier uiteraard deels een antwoord op bieden, maar in de tussentijd is dit van groot belang.
    • Indien mogelijk, een eenvoudige oplossing uitwerken voor gebruikers wanneer zij hun saldo willen raadplegen alsook het - al dan niet - behalen van de doelstellingen in het register wensen te raadplegen.
  4. Een bredere en gestructureerde communicatie:
    • Wij vragen dat de overheid meer inspanningen levert om het register uit te leggen en toe te lichten. Verschillende bedrijven worden geconfronteerd met moeilijkheden wanneer zij informatie zoeken.
    • Aanpassingen van het systeem, extra voorwaarden of het opvragen van bijkomende informatie, moeten gepaard gaan met de nodige informatieverspreiding op vaste tijdsperiodes in het jaar. Liefst na uitgebreide analyse en bespreking met de gebruikers van het systeem.
    • Wij vragen dat Annex I bij het KB in begrijpbare taal wordt geschreven. Het formulier is nu zeer onduidelijk wat de transparantie niet ten goede komt.
    • Zoals voorzien in de wetgeving, zijn wij uiteraard vragende partij dat er duidelijke en breed gecommuniceerd rapporten worden opgemaakt over het gebruik van het register.
Om deze overgang zo vlot mogelijk te laten verlopen, stellen wij voor om een publieke tijdslijn met geplande aanpassingen en updates van het register te delen. Het is ook aangewezen dat dit in samenspraak gebeurt met de gebruikers en sectorfederaties. Dit vergroot het vertrouwen in het register en geeft gebruikers de kans zich tijdig voor te bereiden op de nieuwe gebruiksvoorwaarden.

Conclusie

EV Belgium waardeert ten zeerste de inspanningen van de overheid om hernieuwbare energie in de transportsector te bevorderen en erkent de cruciale rol van het Register voor Hernieuwbare Energie in Transport in deze transitie. Wij zien aanzienlijke potentie in het huidige kader en zijn overtuigd dat, met gerichte wijzigingen, het register een nog grotere bijdrage kan leveren aan een duurzame mobiliteit. Met het oog op een optimale werking en maximale impact, stelt EV Belgium voor om een constructieve dialoog aan te gaan over mogelijke verbeteringen in de implementatie. Wij geloven dat een gezamenlijke inspanning zal leiden tot een efficiënter, transparanter en effectiever systeem dat de doelstellingen van de RED III-richtlijn op de best mogelijke manier ondersteunt. De door ons geïdentificeerde suggesties voor praktische wijzigingen bieden een uitstekende basis voor deze dialoog. EV Belgium is bereid om onze aanbevelingen uitgebreid toe te lichten en nauw samen te werken met de relevante instanties om te komen tot praktische en haalbare oplossingen. Wij zijn ervan overtuigd dat een gezamenlijke aanpak de sleutel is tot een succesvolle implementatie van de RED III-richtlijn, wat resulteert in een aanzienlijke versnelling van de transitie naar duurzame mobiliteit. EV Belgium staat volledig ter beschikking van de beleidsmakers om dit gemeenschappelijke doel te verwezenlijken.