Zoek

Opinie: duidelijkheid rond CREG-tarieven is goed nieuws!

Opinie: duidelijkheid rond CREG-tarieven is goed nieuws!

Recent kondigde minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) - na lang aandringen van EV Belgium en heel wat discussies - aan dat de fiscus klaarheid zal scheppen rond de terugbetaling van het thuisladen van elektrische bedrijfswagens. Dit komt als reactie op de onzekerheid die heerst onder EV-gebruikers en werkgevers.

Thuisladen CREG.jpg

Recent kondigde minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) - na lang aandringen van EV Belgium en heel wat discussies - aan dat de fiscus klaarheid zal scheppen rond de terugbetaling van het thuisladen van elektrische bedrijfswagens. Dit komt als reactie op de onzekerheid die heerst onder EV-gebruikers en werkgevers.

De CREG-tarieven bieden een werkbaar systeem dat door de sector breed wordt gebruikt. Het houdt rekening met het typische verbruiksprofiel van EV-rijders en biedt een eenvoudige en transparante methode die privacy respecteert. Bovendien zorgt het ervoor dat eigenaars van zonnepanelen niet worden benadeeld voor hun investering in groene energie.

Maar hoewel dit systeem goed functioneert en nu ook eindelijk erkend wordt als juridisch sluitend, is dit niet de enige mogelijke oplossing.

Wat zijn de opties?

  • Het bestaande CREG-systeem verder gebruiken: Dit systeem werkt momenteel goed en biedt een evenwichtige en praktische oplossing. Het is robuust en flexibel genoeg om rekening te houden met verschillende energiecontracten en specifieke situaties zoals eigen zonne-energieproductie. 

  • Effectief werken met de reële gegevens van de energiecontracten is uiteraard ook mogelijk. Ook het plaatsen van een tweede digitale teller (tweede EAN) en werken met een apart contract voor het laden van het voertuig, is vandaag wettelijk mogelijk.

  • Vooruitkijken naar toekomstige oplossingen: in de toekomst zal het mogelijk zijn om meerdere energiecontracten af te sluiten op één EAN-nummer (aansluitpunt). Dit betekent bijvoorbeeld dat er voor het opladen van een elektrische bedrijfswagen een specifiek energiecontract kan komen op naam van de werkgever zonder een tweede digitale meter te laten plaatsen door de netbeheerder. Dit is een Europese verplichting die nog moet worden geïmplementeerd, maar de technische uitvoering is complex en kan nog een paar  jaren in beslag nemen. Ook moet er duidelijkheid komen op welke manier de geladen elektriciteit juridisch correct kan opgemeten worden. 

EV Belgium is tevreden met de aankondiging van minister Van Peteghem, en hoopt dat de circulaire snel gepubliceerd kan worden.

Vragen bij bovenstaand bericht? Contacteer ons: