Lees de EVB-nieuwsbrief als eerste!

MAART 2024

 

EV Belgium Update - vrijdag 18 april 2024

Maandelijkse online sessie met een korte update over de lopende (beleids-) dossiers die de organisatie opvolgt. De interactie tussen deelnemers levert waardevolle feedback op voor de leden zelf, maar ook interessante input voor de federatie om verder mee aan de slag te gaan.

Alle leden en contacten ontvangen een outlook-invite voor de volgende sessies die plaatsvindt op vrijdag 18 april:

  • van 8u30 tot 9u30 voor alle leden (presentatie in ENG)

U kan de presentatie van de vorige Update (15/03) terugvinden op onze website.

Klik hier voor meer informatie en deelname

ACTUALITEIT

 

E-credits: deadline registratie eerste kwartaal

Elektriciteit geleverd via laadpunten in het eerste kwartaal, kan nog geregistreerd en omgezet worden in verhandelbare energie-eenheden tot 14 dagen na het eind van dit eerste kwartaal.

Vergeet dus niet het nodige te doen!

Raadpleeg eenvoudig de achtergrondinfo en handleiding voor de registratietool via de links.

De FOD economie organiseert ook een Webinar met o.a. informatie over de praktische manier van werken en de updates die doorgevoerd zijn aan het systeem. Meer info in ons segment events hieronder. 

Meer informatie

BIV: Belasting op inverkeerstelling Brusssel

Op voorstel van de Brusselse Regering keurde het Brusselse Parlement - op 15 maart - een ordonnantie goed dat de indexering van de belasting op inverkeerstelling regelt. 

De ordonnantie stelt een indexering van de BIV vast dat zal doorgevoerd worden op 1 juli 2024. Voor BEV's wijzigt er niets aan het minimumtarief maar wordt er dus evengoed een indexering doorgevoerd van 0,22%. De nieuwe BIV voor full electric wagens zal vanaf 1 juli 2024 dan ook 75,02 euro betreffen. 

bx+biv+indexering+2024

Raadpleeg de ordonnantie

CWaPE: Consultatie nieuw tariefmodel 2026

Op 22 februari 2024 keurde het Beheerscomité van de CWaPE het ontwerp van richtlijn goed betreffende de tariefstructuur van toepassing op de gebruikers van het laagspanningsdistributienet in het Waals Gewest voor de jaren 2026 tot 2029.

Tijdens de periode van 1 maart 2024 tot 31 maart 2024 worden de ontwerprichtsnoeren met betrekking tot de tariefstructuur van toepassing op de gebruikers van het laagspanningsdistributienet in het Waals Gewest voor de jaren 2026 tot 2029 onderworpen aan een raadpleging van de distributienetbeheerders en aan een openbare raadpleging.

De reacties van de marktspelers op de ontwerprichtsnoeren en de bijlagen I en II kunnen naar de CWaPE worden gestuurd via e-mail naar tarification@cwape.be en consultation@cwape.be.

Meer informatie

ACTUALITEIT EUROPA

 

Projectoproep: Alternative Fuels Infrastructure Facility

De nieuwe verordening voor de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen (AFIR) stelt concrete doelstellingen om het aantal openbaar toegankelijke oplaadpunten voor elektriciteit en waterstoftankstations in de belangrijkste vervoerscorridors en -knooppunten van de Europese Unie te versterken.

Naast de hierboven genoemde politieke initiatieven is er de CEF-infrastructuurfacilitator voor alternatieve brandstoffen (AFIF) zoals vastgesteld in het meerjarenplan, via AFIF wil de Europese Unie samen met andere instrumenten van het financieringsprogramma (zoals de Herstel- en veerkrachtfonds, fondsen in het kader van het cohesiebeleid, InvestEU, Horizon Europe, enz.), de AFIR-doelstellingen helpen bereiken.

AFIF zal infrastructuur voor alternatieve brandstoffen meefinancieren door de combinatie van CEF-subsidies met financiële steun van financiële instellingen om een grotere impact van de investering te bereiken. Nationale stimuleringsbanken, de Europese Investeringsbank (EIB) en de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling (EBRD) zijn de uitvoerende partners (IP) van AFIF.

Geïnteresseerde leden worden uitgenodigd om deze extra financieringsopties te bekijken en te overwegen. 

Meer informatie en deelnemen aan het project

EU Net Zero Act

De Net-Zero Industry Act (NZIA) is een belangrijk wetgevingsbesluit van de EU dat een kader zal creëren van maatregelen voor het innoveren en opschalen van de productiecapaciteit van net-zero-technologieën in de EU ter ondersteuning van de Fit-for-55-doelstellingen van de Unie en de doelstellingen van het REPowerEU-plan.

De voorlopige overeenkomst bevat een lijst van net-zero-technologieën, waaronder technologieën voor batterijen en energieopslag en technologieën voor elektriciteitsnetwerken. De projecten die onder de lijst van net-zero-technologieën vallen, zullen profiteren van gestroomlijnde administratieve en vergunningverleningsprocedures via one-stop-shops en gedigitaliseerde aanvragen.

Meer informatie

EU Weights and Dimensions Directive

Op 14 februari heeft de relevante commissie van het Europese parlement het ontwerpverslag over de richtlijn inzake gewichten en afmetingen voor vrachtwagens goedgekeurd. De stemming is goed nieuws, omdat het voorstel ook een bepaling bevat - die al door de Commissie naar voren was gebracht - die het toegestane gewicht voor vrachtwagens verhoogt tot 4 ton meer dan een vrachtwagen die op fossiele brandstof rijdt. Dit zou ook de ruimte en het gewicht compenseren die nodig zijn om batterijtechnologie te plaatsen.

De volgende stappen tot goedkeuring van dit voorstel zijn de validatie in de plenaire vergadering, in maart/april, gevolgd door een bespreking (en akkoord) tussen de verschillende institutionele spelers (Raad, Commissie & Parlement). 

Meer informatie

ACTIES

 

Roadmap Wallonië

Onder impuls van de Waalse Regering hebben verschillende stakeholders een roadmap ontworpen om het energienet en de hoeveelheid laadinfrastructuur te plannen voor de komende jaren. 

EV Belgium heeft, na consultatie in de Subgroep Wallonië en in samenspraak met FEBEG, een aantal suggesties en bedenkingen overgemaakt aan de relevante stakeholders. 

Uiteraard nodigen wij andere geïnteresseerde leden om de roadmap te bekijken en hun opmerkingen en suggestie door te sturen

Raadpleeg de laatste versie van de roadmap

Keuring laadinfrastructuur

Als niet-residentiële elektrische installatie, moet ook laadinfrastructuur periodiek gekeurd worden. Op basis van het A.R.E.I.. is dit voor laagspanningsinstallaties een vijfjaarlijkse keuring (AREI boek 1, hoofdstuk 6.5), voor installaties op hoogspanning is dat een jaarlijkse keuring (AREI boek 2, hoofdstuk 6.5).  

Meer informatie

Fulltime coordinator bij EV Belgium

Vanaf 1 april 2024 zal onze coördinator, Romain Denayer, zijn taken en werking bij EV Belgium verder uitbreiden om zo de dienstverlening naar de leden toe nog beter te coördineren. Vanaf april stopt hij dan ook met zijn parttime activiteiten bij AVERE Europe en zal hij zich vol inzetten voor EV Belgium, de werking en onze leden.

Vias: Enquête EV rijders

Volledig elektrische wagens zullen een steeds groter deel van het Belgische wagenpark uitmaken. Op initiatief van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit & Vervoer voert Vias Institute een studie uit naar de impact van de opkomst van elektrische wagens op de verkeersveiligheid in België.

Het doel van de studie is om via een online-enquête (duur 10-15 minuten) feedback te verzamelen van de gebruikers van elektrische wagens in verband met hun rijgewoontes, de perceptie van gevaren voor inzittenden of kwetsbare weggebruikers, en eventuele ongevallen of bijna-ongevallen die ze gehad hebben. De gegevens worden vertrouwelijk behandeld en verwerkt volgens het privacybeleid van Vias.

Neem deel aan de enquête

EVENTS

 
 

Vous souhaitez recevoir la newsletter en français ? Changez votre profil et profitez de toutes les informations dans votre langue de prédilection.