Lees de EVB-nieuwsbrief als eerste!

2024: OP NAAR EEN VEELBELOVENDE EINDSPURT!

 

Lobby-actie Federale Onderhandelaars

Naar aanleiding van onze lobbyactie in november rond de federale onderhandelingen en de mogelijke invoering van gedeeltelijke aftrekbaarheid voor kmo’s en zelfstandigen, delen we graag nogmaals de brief en een laatste stand van zaken. 

Vooruitgang en steun
Meer dan 40 bedrijven ondertekenden onze gezamenlijke brief, gericht aan alle onderhandelende partijen. Hierin pleitten we voor aanpassingen aan de beleidsnota.

Politieke reactie
Tot nu toe ontvingen we vooral ontvangstbevestigingen. Les Engagés en cd&v spraken expliciete steun uit, maar het onderwerp lijkt geen heet hangijzer in de onderhandelingen. De uitkomst blijft voorlopig onduidelijk.

Oproep tot actie
We roepen leden op om bij gesprekken met stakeholders hun bezwaren te delen. Extra steun is van grote waarde.

Volgende stappen
EV Belgium blijft in dialoog met politieke stakeholders. Heb je input of suggesties? Laat het ons weten via contact@ev.be.

Bedankt voor je inzet en steun!

Lees de brief

EVENTS

 

ACTUALITEIT

 

Beleidsnota's Vlaamse Regering

Eind november werden de beleidsnota's van de verschillende ministers voorgesteld in het Vlaams Parlement. De beleidsnota's gaan dieper in op de verschillende onderwerpen uit het regeerakkoord en geven een goed beeld van de ambities van de minister en zijn/haar kabinet. 

  1. Beleidsnota van Annick De Ridder, Vlaams Minister van Mobiliteit en Infrastructuur
  2. Beleidsnota van Melissa Depraetere, Vlaams Minister van Wonen, Energie en Klimaat

De inhoud en mogelijkse acties naar aanleiding van deze documenten zullen tijdens de werkgroepen verder aan bod komen. 

Stijging van de WLTP-waarde voor PHEV's

Europa heeft onlangs zijn eerste rapport gepubliceerd over de verschillen tussen de energieconsumptie (en dus CO2-uitstoot) die wordt aangekondigd tijdens de WLTP-test en de consumptie die wordt gemeten in reële omstandigheden. 

Uit het eerste EU-rapport blijkt dat het reële energieverbruik van diesel, benzine en elektrische voertuigen 15-40% hoger ligt dan tijdens WLTP-tests. Bij PHEV’s is dit verschil gemiddeld 350% hoger dan de WLTP-waarde.

De Europese Commissie wil daarom de wettelijke uitstoot van PHEV’s in 2025 verdubbelen, wat gevolgen kan hebben voor VAA, CO2-bijdragen en fiscale aftrekbaarheid van PHEV's die in België aangekocht worden vanaf 2025.

Lees meer

WERKGROEPEN

 

LEDENNIEUWS

 

Nieuwe leden

Terwijl we het ‘onboarding proces’ met de laatste nieuwe leden aan het afronden zijn, stellen we graag ons recentste leden voor: (in volgorde van toetreding)

Bekijk onze volledige ledenlijst
 
 

Vous souhaitez recevoir la newsletter en français ? Changez votre profil et profitez de toutes les informations dans votre langue de prédilection