| | Voorwoord van de voorzitter: Een dankbare blik terug, een ambitieuze stap vooruit Beste EV Belgium leden,
In het afgelopen jaar 2024 hebben we als sector belangrijke stappen gezet in de uitbreiding van de laadinfrastructuur (van net geen 50.000 naar meer dan 80.000 publiek toegankelijke laadpunten) en een groeiend aantal inschrijvingen van elektrische voertuigen (van 180.000 naar meer dan 300.000 BEV's) gezien. Ook beleidsmatig hebben we de lang verwachte verduidelijking ontvangen rond terugbetalen van thuisladen.
Anderzijds staat onze sector voor enkele belangrijke uitdagingen. Ook politieke machten op lokaal, gewestelijk en federaal niveau kunnen onze sector sterk beïnvloeden. We willen geen wildgroei van lokale belastingen op laadpalen of verschillende type drempeltarieven per stad. Een nog grotere uitdaging is om de tweedehandsmarkt voor elektrische wagens te ontwikkelen.
Vooruitkijkend naar 2025 staan we dus voor een aantal uitdagingen. De elektrificatie in de B2C markt op nr1, maar ook die van zwaar transport en de verdere uitrol van snelladers op strategische locaties zullen grote aandachtspunten zijn. Daarnaast moeten we blijven werken aan het verlagen van de drempels voor particulieren en bedrijven om de overstap naar elektrisch rijden te maken.
Namens het bestuur wens ik u en uw dierbaren een warme en fijne eindejaarsperiode toe, vol gezondheid, geluk en succes in 2024. We kijken ernaar uit om het nieuwe jaar opnieuw samen aan te gaan en onze sector verder te versterken.
Met vriendelijke groet,
Bart Massin
Voorzitter EV Belgium Lees het volledige bericht | | | | | Publicatie circulaire thuisladen (2024/C/77) De circulaire bevat belangrijke richtlijnen voor werkgevers die elektriciteitskosten terugbetalen voor het thuis opladen van bedrijfswagens. Deze nieuwe regels hebben specifieke implicaties voor installateurs van laadpalen en CPO’s. Installateurs vooral met betrekking tot technische vereisten en communicatieprotocollen. Voor CPO’s is de definiëring en uitwerking van ‘het vast tarief’ dan weer een cruciaal element.
Link naar de volledige circulaire: LINK
De publicatie van de circulaire is goed nieuws voor onze sector aangezien deze eindelijk een oplossing biedt voor de terugbetaling van thuislaadkosten. U kan via onderstaande link de samenvatting van de circulaire raadplegen op onze website:
Samenvatting van EV Belgium | | | | | | | | | Standpunt: Lokale Belastingen Naar aanleiding van een standpunt dat werd opgemaakt door de SG Public Charging - en na goedkeuring door het Bestuur - zal EV Belgium het finale standpunt binnenkort publiceren op onze website.
Het standpunt kaart de verschillende problemen en mogelijke oplossingen aan in navolging van verschillende besprekingen op politiek niveau. Op basis van dit standpunt zal EV Belgium ook een aantal lobbyacties opzetten bij verschillende stakeholders.
We wensen alle betrokken leden van harte te bedanken voor hun steun en input, en nodigen alle leden uit om - na publicatie - dit standpunt zo veel als mogelijk te delen met relevante stakeholders. Lees het standpunt | | | | Standpunt: Drempeltarieven in België Naar aanleiding van een standpunt dat werd opgemaakt door de SG Public Charging - en na goedkeuring door de WG EV Charging en het Bestuur - zal EV Belgium het finale standpunt binnenkort publiceren op onze website.
Het standpunt kaart de verschillende problemen en mogelijke oplossingen aan om rotatie bij publieke laadpunten te bevorderen. We kiezen hierbij resoluut voor één oplossing, namelijk 'drempeltarieven', die op éénzelfde wijzen kunnen worden toegepast in heel België.
We wensen alle betrokken leden van harte te bedanken voor hun steun en input, en nodigen alle leden uit om - na publicatie - dit standpunt zo veel als mogelijk te delen met relevante stakeholders. Lees het standpunt | | | | | | | EVB New Year's Reception: Electric Ambitions, Vision, and Networking 27 JAN 2025 te Mechelen: 17u30-21u
Start het nieuwe jaar samen met EV Belgium! Op 9 januari 2025 nodigen we u uit voor onze Nieuwjaarsreceptie, een avond vol inspirerende sprekers, toekomstvisies voor 2025 en netwerkmogelijkheden met leden en stakeholders. Meer informatie en registratie | | | | | Congres Laadinfra 2025 11 FEB 2025 te Brussel: 9u-17u
Ook in 2025 komt ons volledige ecosysteem weer samen op de derde editie van Congres Laadinfra ’25. De derde editie vindt plaats in Event Lounge, Brussel. Noteer de datum alvast in uw agenda! Meer informatie en registratie | | | | | On thE-MOVE Congres 2025: Watts for Kilos 27 MAART 2025 te Brussel: 9u-18u
Hoe maximaliseren we energie (watt) om gewicht (kilo) efficiënt te verplaatsen? Van compacte personenauto's tot zware vrachtwagens, elk segment zijn oplossingen. Meer informatie en registratie | | | | | EVS38 Gothenburg 15-18 JUN 2025 te Gothenburg
Het wereldwijde evenement voor e-mobiliteit keert terug naar Europa in 2025 - wees erbij! Na een succesvolle show in Seoul, zal EVS 38 worden georganiseerd door een andere baanbrekende stad - Göteborg!
De Zweedse auto-hoofdstad verwelkomt je op een spannende conferentie waar innovatie en next-level transport elkaar ontmoeten! Meer informatie | | | | | AFIR Delegated Acts Op 2 december publiceerde de Europese Commissie haar uitvoeringsbesluiten voor de Verordening inzake infrastructuur voor alternatieve brandstoffen (AFIR). Deze ontwerpen zetten een stap richting gemeenschappelijke technische specificaties voor de EV-laadinfrastructuur in de EU en bieden een kader voor de implementatie van de datavoorschriften van AFIR.
Belangrijke punten omvatten voor laadpunten, zowel voor normaal- als snelladen, evenals V2X-communicatie. Daarnaast verduidelijken de ontwerpen de implementatie van datavoorschriften, met strikte eisen voor formaat, frequentie en kwaliteit waaraan exploitanten van openbare laadpunten zullen moeten voldoen, zodat gegevens naadloos beschikbaar zijn via gemeenschappelijke API’s die integreren met nationale en Europese NAP's.
Belanghebbenden hebben tot 30 december 2024 om hun feedback rechtstreeks aan de Europese Commissie te geven over deze ontwerp-handelingen. Meer informatie | | | | | | | | Herziening MID De Europese Commissie zet stappen om het metrologische kader van de EU te moderniseren en heeft op 29 november een draft voorstel gepubliceerd voor gerichte wijzigingen van de meetinstrumentenrichtlijn (MID).
Deze aanpassingen moeten de regels geschikt maken voor het digitale tijdperk en de consistentie in de interne markt waarborgen. Het voorstel breidt het toepassingsgebied van de richtlijn uit met actieve elektriciteitsmeters en meetsystemen voor elektrische voertuigvoedingsapparatuur (EVSE) en introduceert technische updates om in te spelen op technologische en marktontwikkelingen.
Belangrijke punten zijn de opname van geharmoniseerde essentiële eisen voor EVSE en nieuwe meetregels voor slimme meters, met een overgangsperiode om lidstaten en belanghebbenden de tijd te geven om zich aan te passen. Meer informatie | | | | EU Cyber Resilience Act Op 20 November 2024 werd Cyber Resilience Act (CRA) gepubliceerd. De verordening is bedoeld om de cyberveiligheid van producten gedurende hun hele levenscyclus te waarborgen en de transparantie van productinformatie voor klanten in de EU te vergroten. De CRA stelt verplichte cyberbeveiligingseisen vast voor fabrikanten, importeurs en distributeurs van aangesloten hardware- en softwareproducten met digitale elementen.
De CRA treedt officieel in werking op 10 december 2024. Omdat het een EU-verordening is en geen richtlijn, is deze rechtstreeks van toepassing in alle EU-landen zonder dat nationale omzetting nodig is. Er is echter wel voorzien in een overgangsperiode om ervoor te zorgen dat marktdeelnemers voldoende tijd hebben om zich aan de nieuwe eisen aan te passen. Meer informatie | | | | | | | Nieuwe leden Terwijl we het ‘onboarding proces’ met de laatste nieuwe leden aan het afronden zijn, stellen we graag ons recentste leden voor: (in volgorde van toetreding) Bekijk onze volledige ledenlijst | | | | Neft biedt een totaalpakket van laadoplossingen voor elektrische voertuigen aan. Het aanbod strekt zich uit van adviesverlening, verkoop en installatie tot naverkoop-activiteiten, zoals onderhoud en reparatie. Maximale gebruikerservaring speelt een centrale rol. Om rechtstreeks hierin impact te kunnen maken en de klant te kunnen aanbieden, wat hij écht nodig heeft, heeft NEFT zijn eigen product ontwikkeld. Een totaaloplossing van unieke hardware en krachtige software.
Het bedrijfsmodel van Neft is gericht op het aanbieden van een compleet scala aan oplossingen voor elektrische voertuig (EV) laadstations. Dit omvat vijf belangrijke units:
- Hardware Laadstations: We ontwerpen, produceren en leveren een reeks hoogwaardige EV-laders.
- Installatie: We bieden end-to-end installatiediensten voor onze laadstations.
- CPO (Charge Point Operator): We bieden een uitgebreid scala aan CPO-diensten, waaronder stationbeheer, onderhoud en op afstand bewaken.
- EMSP (Electric Mobility Service Provider): Onze EMSP-oplossingen bieden een scala aan toegevoegde waarde diensten aan EV-gebruikers, waaronder laadplanbeheer, gebruikersverificatie en betalingsverwerking.
- Accessoires: We bieden een scala aan accessoires voor EV-laadstations, waaronder kabels, adapters en andere componenten.
OBSERVING MEMBERSHIP Website | | | | | Vous souhaitez recevoir la newsletter en français ? Changez votre profil et profitez de toutes les informations dans votre langue de prédilection | | |