Lees de EVB-nieuwsbrief als eerste!

April 2024

 

EV Belgium Update - vrijdag 17 mei 2024

Maandelijkse online sessie met een korte update over de lopende (beleids-) dossiers die de organisatie opvolgt. De interactie tussen deelnemers levert waardevolle feedback op voor de leden zelf, maar ook interessante input voor de federatie om verder mee aan de slag te gaan.

Alle leden en contacten ontvangen een outlook-invite voor de volgende sessies die plaatsvindt op vrijdag 17 mei:

  • van 8u30 tot 9u30 voor alle leden (presentatie in ENG)

U kan de presentatie van de vorige Update (18/04) terugvinden op onze website.

Klik hier voor meer informatie en deelname

ACTUALITEIT

 

Belgische EV Markt: Q1 2024

Zoals elk kwartaal, voorzien wij hierbij een kort overzicht van de laatste cijfers voor het EV-ecosysteem in België. In dit opzicht, benadrukken wij graag dat tijdens het eerste kwartaal van 2024 België voor het eerst meer dan 50.000 laadpunten telde, terwijl en dat het aantal nieuw ingeschreven BEV's de grens van 20% overschreed. In totaal had meer dan de helft van de nieuw ingeschreven voertuigen een batterij (BEV, PHEV & HEV). 

Market Update Q1 2024

EVB logo-transparant-trim (1)

EV Belgium advies: 2 BEV's in één huishouden

Na consultatie van zijn leden, heeft de Werkgroep EV Charging in April eindelijk zijn advies voor het laden van twee elektrische auto's in één huishouden gefinaliseerd. 

Met deze oplossing streeft EV Belgium ernaar een oplossing aan te bieden die zo nauw mogelijk aansluit bij de bestaande praktijk en het huidige belastingsysteem voor thuisladen met twee verschillende BEV's. Het doel is duidelijkheid te scheppen, extra kosten te vermijden voor de eindgebruiker, en praktisch een haalbaar advies te formuleren dat in bijna alle gevallen als oplossing kan dienen. De algemene insteek van de aanbeveling is om maar één oplader per huishouden te installeren. Een voorgestelde beste praktijk omvat het opnemen van specifieke elementen in de bestaande communicatieprotocollen om een thuislaadsessie te identificeren. De vergoeding door de werkgever wordt als btw-vrij beschouwd, maar service- en/of roamingkosten kunnen met btw worden gefactureerd.

Uiteraard nodigt EV Belgium al zijn leden uit om kennis te nemen van dit advies en waar mogelijk, deze oplossing toe te passen in geval van nieuwe installaties in België. 

Lees het advies hier

Inwerkingtreding van AFIR

Op 13 april trad AFIR - de Europese verordening voor alternatieve brandstoffen en hun infrastructuur - in werking. Zoals aangegeven tijdens de Updates van de laatste maanden, moet elk nieuw geïnstalleerd laadpunt (AC & DC) voldoen aan specifieke voorwaarden en verplichten op vlak van pricing, prijstransparantie en betaalopties. 

EV Belgium benadrukt het belang van deze verordening en zijn impact op het ecosysteem en nodigt alle relevante stakeholders uit om te voldoen aan de opgelegde voorwaarden. We benadrukken daarbij dat zowel het wetgevend kader als de recent gepubliceerde richtlijnen (Q&A) in acht moeten worden genomen. 

Merk op: de Europese Commissie heeft al laten weten dat de richtlijnen - vooral op de punten dat nog niet werden aangekaart - verder zullen evolueren in de komende maanden en jaren. 

Uiteraard mag u ons steeds contacteren indien u vragen heeft met betrekking tot deze wetgeving en de uitvoering ervan in de praktijk.

ACTUALITEIT EUROPA

 

EU Parlement geeft definitieve goedkeuring aan CO2-normen voor HDV's

Op 10 april keurde het Europees Parlement de voorlopige overeenkomst goed die in januari werd bereikt over de verordening ter versterking van de CO2-emissienormen voor zware bedrijfsvoertuigen (HDV's).

Dit positieve resultaat markeert een belangrijke stap voorwaarts in de richting van de goedkeuring van een stuk wetgeving dat het potentieel heeft om investeringen in emissievrije technologieën te kanaliseren, waardoor Europese vrachtwagenfabrikanten meer zekerheid krijgen over de richting die Europa opgaat en welke investeringen er in de nabije toekomst gedaan moeten worden.

De Raad moet het nu goedkeuren, zodat het wetgevingsbesluit formeel kan worden aangenomen en kan worden gepubliceerd in het Publicatieblad van de EU.

Meer informatie

EPBD in afwachting van officiële publicatie tot EU-wetgeving

Op 12 april is de herziening van de EPBD formeel goedgekeurd door de Raad van de EU, nadat het Europees Parlement deze eerder al had aangenomen. De herziene van EPBD wacht momenteel op publicatie in het Publicatieblad van de EU. Daarna zal het binnen 24 maanden worden omgezet in nationale wetgeving.

De richtlijn zal van cruciaal belang zijn om thuis- en bestemmingslading in de EU mogelijk te maken. Naast de ondersteuning van slim en bidirectioneel opladen en de invoering van het recht op een stekker, bevat de richtlijn verplichtingen voor de installatie van oplaadinfrastructuur, leidingen en voorbekabeling in bepaalde soorten gebouwen.

Hoewel de goedkeuring van de EPBD een cruciale stap is om EV-gebruikers de komende jaren meer gemak te bieden bij het opladen van hun EV's, zowel thuis als op het werk, is het een gemiste kans in de zin dat het zwakke eisen stelt aan leidingen en een licht recht om aan te sluiten.

Meer informatie

ACTIES

 

Hulpmiddel voor gebruikers en operatoren bij het wijzigen van CPO

Vanuit de Werkgroep EV Charging (ex WG CPO/MSP) werd het voorstel gelanceerd om een standaard document op te maken om de overdracht tussen operatoren te vergemakkelijken voor gebruikers. Vandaag botsen sommige operatoren nog te vaak op uitdagende situaties waarbij zij soms niet alle informatie ter beschikking hebben om de CPO achter een laadpunt over te dragen naar een andere CPO/operator. 

Om dit te vergemakkelijken, heeft EV Belgium een standaarddocument opgemaakt dat kan ingevuld worden door gebruikers wanneer zij beslissen om te wijzigen van CPO/operator. Uiteraard nodigen wij al onze leden uit om dit standaarddocument te gebruiken en/of ter beschikking te stellen van hun gebruikers. 

Download het document hier

Openbare raadpleging VREG-nettarieven

De VREG organiseert een openbare raadpleging rond de nieuwe tariefmethodologie 2025-2028. Om de energietransitie te ondersteunen zal Fluvius de komende jaren fors investeren, met een stijging van de tarieven tot gevolg. EV Belgium pleit daarom voor een tax shift waarbij niet-netgebonden maatregelen niet langer via de elektriciteitsfactuur worden gefinancierd maar via de overheidsbegroting, en de snelle invoering van ’mitigerende maatregelen’ zoals Time of Use tarieven om de investeringen te optimaliseren.

Meer info en reageren kan via onderstaande knop of stuur uw input naar freek@ev.be.

Meer informatie en reageren

Wallonië: Verplichte registratie van laadpunten bij de netbeheerders (ORES & RESA)

Zoals besproken tijdens de Update en de WG EV Charging, werden wij recent gecontacteerd door ORES en RESA, de twee grootste netbeheerders in Wallonië. Hun voornaamste boodschap is erop gericht om actoren uit ons ecosysteem erop gewaar te maken dat ook in de Wallonië er een wettelijke verplichting bestaat dat het aangeven van een laadpunt verplicht maakt sinds 2022. Zowel ORES en RESA bevestigenden tevens dat het steeds de eigenaar van het EAN-nummer is dat het laadpunt moet declareren. 

Laadpunt registreren kan je voor elk van deze netbeheerders via: 

Tegelijkertijd, riepen de Waalse netbeheerders op om voor elk toekomstig project - en zeker DC-laadpleinen - vroegtijdig contact op te nemen met de netbeheerder zodat zij zich tijdig kunnen voorbereiden op de formele aanvraag. (dit kan o.a. via een NDA) Ook stellen zij een heleboel info en brochures ter beschikking van de industrie om gebruikers en eigenaars van laadpunten eenvoudig te informeren over bovenstaande verplichting. 

EV Belgium nodigt al zijn leden dan ook uit om optimaal gebruik te maken van beide hierboven beschreven opties en verplichtingen. 

Meer informatie

EVENTS

 
 

LEDENNIEUWS

Nieuwe leden

Terwijl we het ‘onboarding proces’ met de laatste nieuwe leden aan het afronden zijn, stellen we graag ons recentste leden voor, nl. Enersangi, Indigo Belgium en Green Tech Solutions.

Bekijk de volledige ledenlijst hier

Vous souhaitez recevoir la newsletter en français ? Changez votre profil et profitez de toutes les informations dans votre langue de prédilection.