Lees de EVB-nieuwsbrief nu als eerste!
 

EV Belgium Update - vrijdag 12 januari 2024

Maandelijkse online sessie met een korte update over de lopende (beleids-) dossiers die de organisatie opvolgt. De interactie tussen deelnemers levert waardevolle feedback op voor de leden zelf, maar ook interessante input voor de federatie om verder mee aan de slag te gaan.

Alle leden en contacten ontvangen een outlook-invite voor de volgende sessies die plaatsvindt op vrijdag 12 januari:

  • van 8u30 tot 9u30 voor alle leden (presentatie in ENG)

U kan de presentatie van de vorige Update (08/12) terugvinden op onze website.

Klik hier voor meer informatie en deelname

ACTUALITEIT

 

AREI: Instructies rond Aanrijbeveiligingen voor Laadpalen

Op 12 september publiceerde de FOD Economie een aantal thematische fiches met nieuwe instructies voor het AREI. In deze thematische fiches verduidelijkt de Algemene Directie Energie de regels omtrent de aanrijbeveiliging voor elektrische laadpalen bij niet publieke installaties. 

Er wordt in de nieuwe instructies aangeraden om ofwel in een nis of op 1m hoogte de laadpaal op te hangen, of alsnog een parkeerstop te gebruiken (paal of bandenstop zoals een biggenrug). Indien niet mogelijk is het ook denkbaar om een laadpaal met minimum schokweerstand IK08 te gebruiken. 

De thematische fiches zullen vanaf heden dan ook gebruikt worden door de erkende organismen belast met de controle van elektrische installaties. EV Belgium raadt installateurs van laadpalen dan ook aan om deze instructies goed door te nemen en zich hieraan te conformeren bij de installatie van nieuwe toestellen. 

Raadpleeg de thematische fiches

Update regels goed vakmanschap brandveiligheid

De regels van goed vakmanschap inzake brandveiligheid elektrische voertuigen in parkinggebouwen kregen recent een update. De regels, opgesteld door Fireforum, zijn geen wetgeving maar hebben een grote impact op het terrein. Centraal in de benadering is de risicoanalyse die moet gemaakt worden bij het plaatsen van laadinfrastructuur in parkings. Op basis van deze analyse moeten een aantal maatregelen genomen worden.

Er wordt momenteel gewerkt aan een koninklijk besluit om een en ander wettelijk te verankeren. Dit besluit zal verwijzen naar de regels, en ook een overgangsregeling bevatten voor het aanpassen van bestaande parkings aan de nieuwe aanpak. Belangrijk voor EV Belgium is dat er een realistisch tijdspad komt om de oudere parkings aan te passen. Het is onzeker of de bevoegde minister het besluit nog zal nemen voor de verkiezingen.

Meer informatie

Hervormde investeringsaftrek elektrische bestel- en vrachtwagens

De federale regering heeft een politiek akkoord bereikt over de hervorming van de investeringsaftrek. Specifiek voor groene investeringen komt er een thematische aftrek van 40% (kmo's) of 30% (grote ondernemingen).

Ook investeringen in emissievrije vervoersmiddelen zoals elektrische bestel- en vrachtwagens zouden in aanmerking komen.

Dit betekent dat de aftrek voor e-trucks die via de wet voor fiscale vergroening van de mobiliteit werd ingevoerd maar komende jaren zou verminderen, wordt verruimd. De maatregel zou van toepassing zijn vanaf 2025, en wordt momenteel verder uitgewerkt.

Synergrid consultatie flexibiliteit

Synergrid, de koepelorganisatie van Belgische netbeheerders, organiseert een marktconsultatie rond flexibiliteit. Meer specifiek wordt de markt bevraagd rond:

  • de openstelling van automatic Frequency Restoration Reserve (aFRR) voor netgebruikers op laagspanning
  • de aanpassing van de werkingsregels (Functioning Rules) voor het Capaciteitsremuneratiemechanisme (CRM)

De bevraging loopt tot vrijdag 26 januari. Verdere informatie en de consultatietool zijn te vinden op https://www.synergrid.be/nl/documentencentrum/openbare-raadpleging/documenten-flexibiliteit-najaar-2023

Hoewel het potentieel aan flexibiliteit vanuit de EV waardeketen zeer groot is, zijn deze instrumenten niet meteen optimaal om dit potentieel beschikbaar te maken. EV Belgium vraagt dat werk wordt gemaakt van een specifiek kader voor laagdrempelige end user flex aangepast aan de  elektrische mobiliteit.

EV Belgium zal ook reageren namens de sector. Uw input kan u in elk geval sturen naar freek@ev.be.

Vlaamse Subsidie voor BEV's

De Vlaamse Regering kondigde in de septemberverklaring van 2023 de invoering van een premie voor nieuwe en tweedehands zero-emissie voertuigen aan.

Met deze beslissing kiest de Vlaamse Regering er bewust voor om de aankoop van goedkopere/kleinere elektrische modellen aantrekkelijker te maken voor particulieren, autodeelplatformen en VZW’s. Een groep voor wie de aankoop van een elektrische auto, vooral voor particulieren en VZW’s, nog vaak te duur was. 

EV Belgium is blij te vernemen dat de Vlaamse Regering beleidsmaatregelen wil treffen die de elektrificatie van het voertuigenpark bevorderen. Toch stelt EV Belgium ook vast dat premies/subsidies en de wijze waarop deze worden ingevoerd een aantal bedenkingen met zich mee brengen. Ondanks de suggesties en bedenkingen van EV Belgium, heeft de Vlaamse Regering ondertussen een Besluit gepubliceerd zonder rekening te houden met deze bedenkingen. 

Meer informatie

Schrapping van de ecologie-premie voor snelladers

De ecologiepremie+ van de Vlaamse overheid kan niet langer gebruikt worden voor de plaatsing van ‘gewone' snelladers. De maatregel geldt wel nog voor private laadstations voor elektrische bussen en vrachtwagens (minimum 150 kW per laadpunt), gebruik makend van groene stroom. Er zijn ook nog steeds subsidies voor elektrische bussen en vrachtwagens.

Meer informatie

Wallonië, twee stappen vooruit, één achteruit

Ondanks de afwezigheid van duidelijke besluitvorming voor elektromobiliteit door de Waalse politiek, konden we in september verschillende belangrijke beslissingen van de Waalse Minister van Energie, Philippe Henry, vaststellen. 

  1. Lancering van een task force met verschillende stakeholders rond het opzetten van laadinfrastructuur (AC en DC) in Wallonië. Meer info
  2. Aankondigingen (opnieuw) voor het uitvoeren van een concessie voor publieke AC-laadpunten. Onze eigen inschatting is dat de concessie ergens in de eerste helft van 2024 zal worden gepubliceerd.  Meer info
  3. Goedkeuring in het parlement van de hervorming van de belasting op invervoersstelling. Deze zal ingevoerd worden vanaf 1 juli 2025. Meer info

Gezien de ontwikkelingen, blijft EV Belgium druk uitoefenen bij de relevante stakeholders om de snelheid en uitvoering van de eerste twee beslissingen te realiseren. Met betrekking tot het 3de punt zal EV Belgium de nodige stappen ondernemen om het verschil tussen de EV's en andere voertuigen groot genoeg te houden. 

ACTUALITEIT EUROPA

 

AFIR: publicatie en inwerkingtreding

Ongeveer twee jaar na de presentatie van het eerste ontwerp van AFIR als onderdeel van het "Fit for 55"-pakket, is deze nu wet geworden voor alle Europese landen en zal deze vanaf 13 april 2024 van toepassing zijn. Dit kan een belangrijke stap zijn in de uitbreiding van de oplaadinfrastructuur in de Europese Unie.

Vindt u het moeilijk om grip te krijgen op de wetgeving en de belangrijkste elementen ervan te begrijpen? Geen zorgen, AVERE en PSPA hebben deze nieuwe gids samengesteld om u te helpen alles te begrijpen.

EV Belgium is er zich van bewust dat de AFIR-wetgeving en de daarbij-horende (niet-gefinaliseerde) richtlijnen roepen een aantal vragen en nieuwe uitdagingen op. Zeker wanneer men de invoer-datum van 13 april in acht neemt. 

Met in acht name van de wetgeving en de richtlijnen, wenst EV Belgium voor zijn leden alvast de volgende verplichtingen voor publiek toegankelijke AC-laadpalen te onderstrepen: 

  1. Verplichting voor alle AC-laadpunten om vanaf 13 april 2024 een ad-hoc-betaaloptie aan te bieden. De wetgeving voorziet namelijk de verplichting voor alle AC-laadpunten om via een kaartlezer, dynamische QR-code en/of andere betaal-oplossingen, het gebruik van het laadpunt mogelijk te maken via een betaaloptie dat verloopt via een erkend betaalsysteem van een bank. 
  2. De invoerdatum dat volgens de richtlijnen van kracht zal gaan voor alle laadpunten die geactiveerd worden vanaf/na 13 april 2024 (en niet de datum van installatie). Dit vormt een uitdaging aangezien bepaalde publiek toegankelijke laadpunten die voor 13 april 2024 geïnstalleerd werden ook zullen moeten voldoen aan de voorwaarden (zoals prijstransparantie en ad-hoc betalingen).

Van zodra de finale versie van de richtlijnen beschikbaar zijn, zullen wij deze delen met de EV Belgium-leden. 

Meer informatie

EPBD: akkoord tussen de Commissie, Raad en het Parlement

Op 7 december bereikten de Raad van de EU, het Europees Parlement en de Commissie een voorlopig akkoord over de Richtlijn Energieprestatie van Gebouwen (EPBD), die eisen stelt aan de uitrol van e-mobiliteitsinfrastructuur voor residentiële en niet-residentiële gebouwen.

Hoewel het dossier niet zo ambitieus is als gehoopt, verwelkomen we toch het akkoord, dat een cruciale stap zal zijn in het garanderen van de toegang van burgers tot laadpunten op privéterreinen. 

De richtlijn stelt onder anderen

  • Stelt de doelstellingen vast voor de uitrol van elektromobiliteits-infrastructuur (voorbekabeling of oplaadpunten) in bestaande niet-residentiële gebouwen, nieuwe woningen en woningen die ingrijpend worden gerenoveerd.
  • Ondersteunt de flexibiliteit van het elektriciteitsnet door slim en bi-directioneel laadpunten te adviseren. 
  • Gaat in op de brandveiligheid van gebouwen met batterijen en oplaadinfrastructuur.

Het dossier moet nu worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de Raad. Daarna zal deze richtlijn moeten worden omgezet in nationale wetgeving.

Meer info

ACTIES

 

Memorandum 2024

Naar aanleiding van de aankomende verkiezingen heeft EV Belgium samen met zijn leden werk gemaakt van een memorandum (NL&FR) waarin alle beleids-vragen, eisen- en -suggesties in worden opgelijst. Na bespreking binnen de verschillende werkgroepen en het bestuur, werd een gebruiksvriendelijke versie afgewerkt. 

Deze versie zal vanaf heden dienen voor al onze activiteiten en initiatieven ten aanzien van de verschillende beleidsniveaus. 

Lees de opgemaakte versie van ons memorandum hier

Standpunt: Lokale belasting & Rotatie-tarief

Naar aanleiding van verschillende vragen en lopende besprekingen (vooral in Brussel) heeft EV Belgium - samen met de subgroep 'Publiek Laden' - een standpunt geformuleerd over de invoering van een lokale belasting en het invoeren van een rotatie-tarief voor publieke laadsessies. 

Met betrekking tot het voorstel rond het rotatie-tarief hebben de leden van EV Belgium tijdens de WG EV Charging alvast de kans gehad om hun argumenten en suggesties kenbaar te maken aan de beleidsmedewerkers van de Brussels administratie. Op basis van deze suggesties zal Brussel in de komende maanden een nieuw voorstel formuleren en aftoetsen.

Lees het standpunt hier

Bijzondere Algemene Vergadering

Op 14 december organiseerde EV Belgium samen met zijn leden een bijzondere algemene vergadering. Tijdens deze vergadering presenteerden wij samen met de aanwezige leden de gefinaliseerde en lopende ontwikkelingen (o.a. de nieuwe lidmaatschapsstructuur) om de federatie verder te professionaliseren en benoemde we formeel onze 5 nieuwe bestuursleden. Daarnaast was er ook tijd voor een inhoudelijk topic rond cybersecurity bij laadpalen.

De algemene vergadering keurde de benoeming (voor 3 jaar) van de volgende bestuursleden goed: 

  1. Fastned (vert. door David Germani)
  2. Optimile (vert. door Benoît Criel)
  3. TotalEnergies (vert. door Stefaan De Ganck)
  4. Astara Western Europe (vert. door Matthijs Keersmaekers)
  5. BMW Group Belux (vert. door Jeroen Lissens) 

Kon u niet deelnemen aan de algemene vergadering of had u graag de slides opnieuw bekeken? Je kan deze terugvinden op onze website via onderstaande link. 

PPT Algemene Vergadering EVB (december)

WG CPO/MSP word WG EV Charging

De WG CPO/MSP heeft in de WG-meeting van december beslist om de naam van de werkgroep te wijzigen naar WG EV Charging. Voornaamste reden voor de naamswijziging is de bredere scope van de werkgroep dat zich ook zicht naast CPO en MSP activiteiten ook op harware producenten, sofware en installatiebedrijven focust.

Meer info over de WG EV Charging

EVENTS

 

LEDENNIEUWS

 

Nieuwe leden

Terwijl we het ‘onboarding proces’ met ons laatste nieuwe leden aan het afronden zijn, stellen we graag onze recentste leden voor, nl. G&V Energy Group, Ampeer, Pluon, eCloud Company, Eurofleet-Consult, Monta, Wallbox, Ohme en WHATTZ.

Bekijk onze volledige ledenlijst hier
 
 

Vous souhaitez recevoir la newsletter en français ? Changez votre profil et profitez de toutes les informations dans votre langue de prédilection.