Latest news and actions!

Regeringsbeslissing rond PHEV’s

EV Belgium heeft de voorbije weken intensief gewerkt aan het verzachten van de regeringsplannen rond de fiscale behandeling van plug-in hybrides (PHEV’s). Sinds begin maart stonden we in nauw contact met verschillende ministeriële kabinetten, waarmee we ook een aantal zeer scherpe kantjes uit eerdere wetsontwerpen hebben kunnen wegwerken. 

Onze inspanningen – via reeks ontmoetingen, mails en gerichte communicatie – hebben geleid tot een akkoord tussen de regeringspartijen, brede mediabelangstelling en een kritische blik op de geplande hervorming. We verwijzen graag naar onze actuatopics van de laatste weken: 

 Persbericht: Regering redt vervuilende technologie (12/04/2025)
 Analyse: Wie betaalt de factuur? (08/04/2025)

De hervorming maakt deel uit van het globale begrotingsakkoord en moet nog door het parlement worden goedgekeurd. Toch is het duidelijk welke richting men uit wil.

Wat werd beslist ?

EV Belgium heeft mee gerealiseerd:

  • Een snellere afbouw van fiscale voordelen voor PHEV’s (bv. fossiele brandstof niet langer aftrekbaar na 2027).

  • Het behoud van strenge regels tegen “valse hybrides” (Euro 6e-bis als minimumnorm).

  • Een duidelijke plafondregeling voor de fiscale aftrekbaarheid afhankelijk van de CO₂-uitstoot.

  • Beperking van uitzonderingen: enkel de beste PHEV’s blijven nog tijdelijk gunstig behandeld.

  • Een versterkte focus op volledig elektrische voertuigen als de echte norm voor de toekomst.

EV Belgium heeft zo actief bijgedragen aan een strenger en evenwichtiger kader dat de keuze voor zero-emissie technologie bevestigt.

Samenvatting van de beslissingen:

1. Wijziging in de fiscale formule voor de aftrekbaarheid van PHEV's

Voor PHEV’s besteld/aangekocht (en voldoen aan de Euro6e-bis-norm) vanaf 1 januari 2025 wordt de aftrekbaarheid berekend via de volgende formule: 120% – (0,5% × CO₂-uitstoot per km) met de volgende maxima: 

  • CO₂ ≤ 50 g/km → maximale aftrekbaarheid tot 100%, gelijk aan EV’s 
  • CO₂ tussen 51–75 g/km → maximale aftrekbaarheid tot 75%
  • CO₂ > 75 g/km → voertuig wordt beschouwd als een “valse hybride” en de uitstoot wordt vermenigvuldigd met 2.5, tenzij een vergelijkbaar model bestaat.

Ook het voordeel van alle aard (VAA) zal aangepast worden volgens dezelfde logica voor “valse hybrides”.

Euro 6e-bis-norm: Enkel voertuigen die voldoen aan Euro 6e-bis blijven aftrekbaar volgens bovenstaande regels, al is er een opening voor PHEV's in 2025 die minder dan 50 gr CO2 uitstoten. PHEV’s die hier niet aan voldoen, worden vanaf 1 januari 2026 niet langer als nieuw voertuig ingeschreven.

2. Verlenging van de aftrekbaarheid van brandstofkosten voor PHEV's

  • Elektriciteit: aftrekbaar aan 100% (zoals bij BEV)
  • Fossiele brandstof: aftrekbaar aan 50% tot eind 2027, daarna 0%

3. Uitbreiding van het mobiliteitsbudget

De verplichting voor werkgevers om werknemers systematisch een mobiliteitsbudget als optie aan te bieden wanneer ze recht hebben op een auto van de zaak, wordt van kracht op 1 januari 2026.

Tijdslijn en volgende stappen

  • Vanaf 2025: Inwerkingtreding nieuwe regeling (aanslagjaar 2026)
  • April–mei 2025: Juridische toetsing door de Raad van State en parlementaire goedkeuring (voorziene timing)
  • Vanaf 2026: Enkel Euro 6e-bis-homologatie toegelaten voor PHEV’s nieuw
  • Vanaf 2028: Geen fiscale aftrek meer voor brandstofkost van PHEV’s

EV Belgium zal een gedetailleerde (impact-)analyse, actieplan en uitgebreide discussie onder leden tijdens de komende WG EV Charging en WG Vehicles gepland op respectievelijk dinsdag 13 mei en donderdag 8 mei 2025. Leden die actief willen meedenken omtrent communicatie of vragen hebben, kunnen altijd contact opnemen met ons: contact@ev.be.

Dank voor jullie vertrouwen – en aan iedereen die input gaf tijdens dit intensief traject: bedankt!

Namens het hele team wensen wij jullie ook een prettig en deugddoend paasweekend toe!

Met vriendelijke groet,

Team EV Belgium